söndag 3 januari 2010

Lampinköp, Stalands och en dag på stan (uppdaterad)

Igår tog vi oss in till Stockholm för att promenera lite. På vägen dit stannade vi på Stalands i Rotebro. Vi är ute efter ett soffbord och hittade några varianter att fundera på. Vi gillar elipsformen, vilket gör att bordet inte kommer att bli så stort. Vilket innebär att vi INTE kommer att sitta och äta där i framtiden (inkl. Peter och jag).

Här är ett fint glasbord, men ett glasbord kommer vi inte att skaffa, det är så svårt att hålla snyggt.

Ett vitt bord


Den här varianten består av tre delar.
Det här var nog det bord vi föll för, men vi kommer att kolla runt lite till innan vi bestämmer oss. Vi vill nog ha en hylla under bordet också.

Här kollar Peter in en TV-bänk som vi också kommer att behöva.

Sen gick vi vidare till sängavdelningen och där fann jag något jag verkligen vill ha!
Den här gången menade jag inte Peter utan det han ligger på.

Sängkläderna är från Himla och är i vitt och "sofistikerat grått" (som Peter brukar säga). Överkastet heter Rindö och jag såg på hemsidan att det finns för dubbeltäcke och färgen heter tydligen Graphite/White. Överkastet är också i grått och det vill jag också ha men jag vet inte om det är från Himla, jag hittar det inte i deras katalog. Jag får åka tillbaka och kolla. Det kommer att passa bra i sovrummet.
Nu har vi varit och kollat på Staland igen. Överkastet kommer från Comtesse och heter Arena Grå. Det såg rätt trist ut på hemsidan, såg mycket bättre ut i verkligheten. Vi får se om det blir någon variant därifrån i framtiden.
Detaljbild

Därefter åkte vi in till stan och parkerade i Galleriangaraget. Åt lunch på Pong, alltid lika gott, men eftersom det är buffé får man ju passa sig för att äta för mycket. Sedan gick vi vidare till en liten butik på Malmskillnadsgatan som jag kollat in i några gånger och som jag länge velat visa för Peter. De har jättefina lampor från Indien där och butiken heter TurQuoise. Här köpte vi denna lampa som vi ska ha i vårt kommande uterum.



De hade rea på lite julpynt så vi tog dessa också, de kan också hänga i uterummet. Nästan allt i butiken var turkost, även silkespappret som ni ser.

Sedan gick vi vidare till Gamla Stan längs Västerlånggatan. Vid Järntorget stannade vi för en fika.



På Cafét inspirerades vi av dessa lampor.
Sen gick vi vidare längs Österlånggatan, som ju är trevligare än Västerlånggatan. Inga rena turistbutiker där utan gott om bra restauranger och lite roligare butiker. Sen åkte vi hem och värmde upp oss med en Boeuf Bourguinon i vinterkylan.
/Carin

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja, vår byggledare har sagt samma sak till oss, om presenning och tält, men att det ändå finns gränser för hur kallt det kan vara för att det ska brinna. Är det 15-20 grader kallt kan det bli problemas... Men vi får se och håller såklart tummar, tår och hår för att det ska funka! Och för er såklart också.

    Lycka till, så får vi ses här och se hur det gick i veckan :)

    SvaraRadera
  2. En mysig dag verkar ni ha haft!!
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en jättemysig dag. Idag har vi också mysat, efter en svinkall promenad i Sigtuna. Nu sitter vi med ett glas riesling och ska snart titta på en inspelning av Lewis.

    SvaraRadera
  4. hej Carin, ja man får ju betala en liten slant men himla snyggt är det :)! ha en fortsatt fin söndag! kram annelie

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag! Jag gillade det vita bordet, lite stramt men snyggt.

    Det är inte fel på dina ögon, vi har en nivåskillnad i huset ;-) Från allrums- och köksdelen är det ett trappsteg ner till vardagsrumsdelen med vårt sovrum och badrum. Gör mycket för husets hela intryck tycker vi... Efter 1 juli -09 får man dock inte bygga så eftersom allt skall vara handikappanpassat, men vi hade tur i sista sekund med bygganmälan.

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig dag ni verkar ha haft!

    SvaraRadera