torsdag 25 mars 2010

Händelser i Köket - uppdaterat

Idag ringde "vår snickare" N till Peter och undrade om de inte skulle kunna få bygga upp köksskåpen till fullhöjd. Det är ju inte så det visas på ritningen men de hade fått material så att det gick att genomföra. Snickaren undrade om det gick bra om de byggde upp skåpen annars måste man ju tapetsera ovanför skåpen och då måste målaren komma först osv. så det ställde tydligen till vissa problem som var lite krångliga att lösa. Peter ringde för säkerhets skull till mig för att kolla av vad jag tyckte och ingen kunde bli gladare än jag.

Jag hade nämligen i slutskedet när vi i princip hade spikat hela köket frågat, "går det att få fullhöjd på köksskåpen?". Han som vi då skulle beställa köket av fick något trött i blicken och jag beslutade snabbt att det nog blir bra som vi sagt, ville inte försena processen med att dra allt en vända till. Så nu blir det alltså som jag egentligen ville ha det.

Så summasumarum får vi fullhöjd i hela köket och i hörnet där spisen sitter blir det helkaklat ända ut till köksskåpen (det var den första frågan de ringde om idag) och upp i taket. Peter fick en kommentar från N, som lagar mycket mat att, "ni har väääldigt mycket bänkyta", och det har vi. Det var ett starkt önskemål från min sida när vi fick möjlighet att planera köket från grunden att vi ville ha ordentliga arbets- och avställningsytor så att man t.ex. kan vara flera i köket som lagar mat samtidigt. Tror verkligen att detta är mitt drömkök. Det ska bli så spännande att se det sen.

Så tänk er in i att skåpen har fullhöjd.

Peter åkte ut till huset och pratade med N och passade också på att diskutera "el-stolpen" en gång till, som nu kommer få en lite annan lösning på förslag från N, som Peter tyckte också blir till det bättre. Vi har väldigt duktiga snickare! De har vid flera tillfälle löst saker som vi hade fått kompromissa med vid ritningsstadiet som nu har visat sig kunnat fixas precis som vi ville.

Peter är på väg hem till mig nu så nya bilder på köket kommer senare i kväll hoppas jag.

UPPDATERING
Nu har Peter kommit och med honom några bilder.

Här jobbas det i köket för fullt, men fullhöjden väntar vi på.


Och här är vår mini-walk-in-closet. När Erik fick se den sa han, "Aha, det är här ni ska ha all Carlsberg". (Ni kommer väl ihåg förra årets roligaste reklamfilm?) Vilket orsakade lite kommentarer...


Och så en vy från matsalsdelen ut på det som går under arbetsnamnet "Amfin". Vad det är får Peter berätta i ett senare inlägg. Det är framförallt hans baby.
/Carin

9 kommentarer:

  1. Köket ser jättehärligt ut, perfekt med mycket avställningsytor. Fullhöjd på skåpen gör sitt till - det har vi också, fast vi valde det från början ;-) Grattis till dig som fick det "på köpet" till slut. Kram L

    SvaraRadera
  2. Tänk att Heineken lyckats göra reklam för Carlsberg. Snacka om misslyckande för reklambyrån... ;)

    Huset ser jättefint ut och jag blir mer och mer sugen på ett laserpass...

    SvaraRadera
  3. Haha, vi diskuterade om det var Heiniken eller Carlsberg... :-) Carlsberg gör ju en massa andra bra reklamfilmer. Men du har rätt det är ju Heineken, får väl ändra....
    /Carin

    SvaraRadera
  4. Vi är jättenöjda att vi tog fullhöjd på skåpen i köket! Allt damm som samlas där slipper man o så blir det snyggt också. Man får känslan av att det är högre upp till taket.

    Mycket avställningsytor är väldigt bra, så det var bra tänkt, Carin!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få se köket "live" så snart! Vi väntar och väntar fortfarande... Det ser ursnyggt ut måste jag säga, och fullhöjd är bara att gratulera! Allt "på köpet" är en vinst!

    Trevlig helg på er!

    SvaraRadera
  6. MichaelU

    Kom ihåg att det är skillnad på totalhöjd och fullhöjd...ser bra ut, hur som helst. ;-))

    SvaraRadera
  7. Vilket flyt! Blir ju både snyggare och mer praktiskt att slippa dammsamlande utrymme uppe på skåpen! Bänkyta kan man aldrig få för mycket av, det var ett av mina viktigaste kriterier när vi byggde vårt kök också och jag har inte ångrat mig en sekund!


    Lycka till med fortsättningen!
    Karolina

    SvaraRadera
  8. Ser snyggt ut..har valt samma skåpluckor som ni men vi har beställt totalhöjd på skåpen så våra skåp blir 2,40 höga, då får man dubbla speglar på skåpluckorna, hur snyggt som helst, och man får mer skåputrymme, inte bara en inbyggnad upp till tak.

    SvaraRadera
  9. Hej Henrik,
    Jo, jag hade ju också helst haft mer skåpsutrymme, men det var som sagt inte riktigt läge för det. Nu känner jag i och för sig att vi har väldigt mycket skåp ändå, men man ska egentligen ta vara på all förvaring man kan få tillgång till. Tack för din kommentar!
    /Carin

    SvaraRadera