söndag 10 januari 2010

Kommer ni ihåg alla husen som sjönk julen -08?

Gårdagens långpromenad uteblev. – 20 grader tyckte vi var lite i kallaste laget även om det är skönt och uppiggande när solen skiner. Det blev mer funderande på uterummets uppvärmning. Det kändes självklart att ta itu med den just nu när det är som kallast. Carin påminde mig om julen 2008 och den totala kaos med all hus som totalhavererade. Det var julen där tidnigarnas löpsedlar fylldes av förtvivlade som berättade om hur deras pepparkakshus sjönk ihop framför ögonen på dem. En väldigt fuktig jul på ett lite ovanligt sätt. Eller vintrarna i slutet på 80-talet. Ena året var det – 30 grader 10 dagar i sträck. 2 – 3 dagar har jag väl varit med om i Stockholm under det halva sekel som jag har levt men inte 10 dagar i sträck. Året efter, vilket efter lite diskussion igår men några vänner visade sig vara några år, väldigt ljumma vintrarna. De tokiga utländska krokusarna blommade redan i mitten av januari. Inget de kan rå för, de styrs ju av värmen och inte av längden på dagsljuset som våra ”egna” inhemska blommor.


Uterummet är ju klart, Classicums Serralux. Vad som ligger på min lott är grunden och uppvärmningen av uterummet. Det formar sig så sakta men är inte riktigt 100 än. De första tankarna kom olyckligtvis om natten och de kommer jag ju inte ihåg! Men så sakteliga kom de krypande även dagtid. Nu har det gått så långt att tankarna format sig på ett par servetter. Det var i fredags som vi var förvisade ifrån hemmet, det skulle ha varit ”Skrikhelg” på tv. Nu visade det sig att det var fel men på det örat ville vi inte lyssna för hade vi nu fått en anledning till att gå ut... Anyway, så började kvällen på… rätt gissat, Santinis! Det var första gången vi åt kvällsmat där, ryggbiff med supergod sås gjord på olika pepparsorter, men vinet blev som vanligt deras Merlot. Man får inte chocka kroppen med för mycket nyheter på en gång! Sedan vandrade vi vidare för efterätten. Efter några stopp vid olika menyer så hamnade vi till slut på Gula Huset. Carin ställde nu hårda krav, hon ville att jag skulle tömma över mina uterumsgrundtankar på en servett!

Resultatet ser ni här ovan. Bilden är ju glasklar! Tanken är att vi ska gjuta ner grova rör, ca 50 mm, i betongen och skicka runt varmluft i rören. Längst ut vid glasväggarna är det tänkt att varm luft ska pysa ut som en extra uppvärmning av rummet. Den ska naturligtvis vara reglerbar för luften ska i första hand värma upp grunden så den kan magasinera värmen. I stort sett blir det samma luft som cirkulerar runt så den värme man måste tillföra borde bli ganska liten. En termostatstyrd värmefläkt sköter cirkulationen och värmen. Vi ska försöka hålla åtminstone 5 grader. Vi kommer att även att isolera med något. Bubbelplast är ju inte direkt kul men vi får se vad vi kan hitta på. Någon typ av väv blir det iaf. Lite experiment blir det men det finns golvvärmesystem som fungerar med liknande princip så jag längtar redan till nästa vinter. Hoppas den blir kall! P

1 kommentar:

  1. Hej, Tycker ritningen på servetten är glasklar. Ser ut att bli lagom varmt och skönt för växterna på vintern. Skönt att höra att det är fler som får tankar på nätterna. Det hör väl till i livet som "nybyggare", men jag har inte riktigt vant mig ännu :-)

    SvaraRadera