fredag 26 februari 2010

Massor med fluff på taket men inte snö!

Idag kom lösullsbilen och fyllde upp ovanför innertaket med 400 mm lösull! Som att byta från keps till ryssmössa!
Vi fick svar på några av våra frågor på fakturakonceptet från grovplaneringen, den som slutade på 163.000:-! Jag tyckte bl a att de hade debiterat 106,7 ton, 70 m3 = ca 35.000:-, för mycket för ballast. Jag fick en beskrivning som tyvärr inte nämnde tjockleken på ballasten men ytan, 132 m2, husets byggyta 90 m2 plus 1 meter runt om för dräneringen. Sen vet jag inte exakt hur mycket ballast huset står på men räknar man baklänges med markhöjd, isolering (frigolit), betongplatta så kommer man fram till max 600 mm och 800 mm runt huset vilket ger 88 m3, om jag har räknat rätt! 88 m3 x 1500 kg/m3 (densiteten på ballast) blir 132 ton. I grovanalysen har man tagit upp 135 ton för huset så jag tycker att det är tillräckligt. Sedan har man tagit upp 100 ton som ska räcka till ledningar och en väg som inte har blivit av utan det blev en parkering istället. Till parkeringen gick det åt 59,4 ton och till ledningen 7,8 ton = 67 ton! Alltså borde det inte komma en extra debitering på 106,7 ton tycker jag! Det blir nog någon vända till verkar det som!
På vägen till Linköping idag var det mycket dimmigt, som syns på bilden! Det blev snabbmat på Max i Nyköping denna fredagskväll.
Sönerna ringde hemifrån i omgångar. Taket över uteplatsen hade gett vika under snön! Skönt att veta att man har något att göra när man kommer hem! Det blir fram med motorsågen efter att man har röjt undan all snö!P

7 kommentarer:

  1. Hej,

    Vi bygger hus i Norrköping och även vi har drabbats av dyra markkostnader. Jag är inte direkt insatt i ert fall, men jag tror att ni missat att ta hänsyn till packningsgraden på er ballast. Makadam innehåller ca 30% luft(porvolym), som försvinner vid packning. Vår byggare hävdar att de lyckas packa gruset 50%, vet inte om det är möjligt. Hur som helst, densiteten är inte 1500kg/m3, utan istället plus 30-50%.
    Lycka till med det fortsatta bygget. //Fredrik

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik,
    50% kan ju inte vara nöjligt! Jag har försökt få tag på KA men inte lyckats men jag har några andra jag kan ringa till. De har gjort en beräkning på grovanalysen att huset ska ha 135 ton och när de gör den beräkningen så kan de ju packningsgraden. Ett vardagsrum, 4 m brett x 8 m långt x 2.4 m i takhöjd = ca 70 m3 kan ju bara inte försvinna! Tack för svaret! Lycka till själva! Peter

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    Håller med, 50% borde vara omöjligt med tanke på att luftinnehållet är 30%. Men det är det besked vi fått från grävfirman som LB anlitat. Jag har dock gjort en egen beräkning och om man packar 25% under grund och 10% runt om, stämmer förhållandet volym och vikt rätt ok. Vi gör en lastkompensationsgrund, där cellplasten dras ut 1m utanför väggliv, därför kan inte volymen utanför grund packas lika hårt. Till vår grund gick det åt 330ton grus, fantastik mängd med tanke på att vi inte behövde höja huset. //Fredrik

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Kollade med min gamla chef som håller på med detta dagligen. 10% är normalt, 15% är mycket hårt packat och görs bara i extrema fall! 10% runt huset under dräneringen och knappt någon packning alls i dräneringsmaterialet som är i en grövre fraktion. Du hör inte till dem som bygger Talltitan i Åby och som de jämförde vår grundläggning, vår markundersökningsetikett, med när vi pratade kompensation med cell för 96.000:-? Peter

    SvaraRadera
  5. Hej igen,
    Nej, vi bygger inte ett Talltitan, men vi bygger i Åby, fast ett förlängt Classic 135. Vi har gjort en kompensationsgrund med 3dm extra cellplast, med terassformation 1m ut från väggliv. Merkostnaden för detta hamnade på 145tkr för hus och garage, nästan jämt fördelat mellan grus-cellplast-bortfrakt av lera. Med all grus packad i backen kan man ju undra ifall det blivit någon lastkompensation... //Fredrik

    SvaraRadera
  6. Jag gissar att det gjordes en enkel markundersökning? Kompenserade de för garaget också? Sitter de ihop? Hur mycket av de 330 tonen ligger i hus respektive garage? Densiteten på lera är ca 3 ton/m3. 3 dm cell, förutom de 3 dm du redan har som isolering, skulle då ta bort ca 900 kg/m2! Vet du hur djupt de grävde i leran? "Min" geotekniker har sportlov nu men jag ska prata med honom, generellt, när han kommer hem. Det låter inte riktigt klokt det du skriver! Är ni fler i området som bygger med samma entreprenör? Peter

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Har mailat en lite mer utförlig beskrivning. Ett litet fel av mig dock, det är 5dm extra cellplast. För info är schaktdjupet i snitt 102cm, och de 330tonen är enbart huset och 'grusdjupet' är 37cm under cellplasten. Enligt geoundersökningen väger vår lera 1,6ton per m3.

    //Fredrik

    SvaraRadera