lördag 23 januari 2010

Trist.. ingen rånmördare i släkten!

Gårdagen bjöd på julklappsöverraskning 2! Efter en snärjig dag på jobbet med en massa fläng fram och tillbaka. Beställde taxi från bilen, slängde mig upp och bytte kläder. Eftersom vi målar om hemma så var skorna där borta, skjortorna hade jag flyttat dit (hade jag glömt för det var ju för 2 hela dagar sedan) och jeansen underst i högen under morgonrocken… väldigt logiskt och med mitt minne blev det liite spring i trappa. Toppen.. gratis motion! Positisst javisst! En halvtimme senare kunde jag sjunka ner i pendeltågets sköna fåtölj och koppla av med en.. gratis tidning! 28 minuter senare klev jag ur på T-Centralen mitt i Stockholm. Gallerian var etappmålet där jag skulle möta Carin. Efter lite vardagligt hälsande, läppar som möts.. ja ni förstår, så började en bortkollrande irrfärd! Jag vet ju inget! Kan inte gå in och styra upp! Vi går längs med strömmen, förbi Operan, över till Skeppsbron, uppför slottsbacken och in på Österlånggatan! ”Nu börjar gräset ligga åt samma håll”, ”snöhögarna peka uppåt” mina hjärnceller lägga ihop ett och annat, vi ska.. är i Gamla Stan.. och här? Räkna kullersten? Vi möter en guidad stadsvandring hm…? Skidloppet runt slottet är noog senare i år!?
Vi hamnade på Grill Ruby, en restaurang med kolgrill (kolgrillen upptäckte jag senare när jag skulle på toa och sprang in en hög med kol som nådde mig till bröstet). Grillad hamburgare med tillbehör som man valde till, ruccola med parmesan, tomatsallad, bearnaise (inte Halv åtta hos mig-varianten) och så pricken över i, Mango och ananassalsa! Till detta ett Masi vin som fick ansiktet att spricka upp i ett njutbart leende! Tryffel med en caffe latte, lika god som på Santinis i Linköping, och leendet vägra att släppa sitt grepp om fredagskvällens julklappsöverraskning No 1! Efter att ha spanat in kakel och klinker, alla lokalens lampor och tavlor begav vi oss på nytt ut i en irrfärd! Västerlånggatan fram, mot vinden som drar fram mellan väggarna. Carin konstaterade krasst att promenadtakt här, kan man nog bara komma upp i på söndagar mellan 3 och 4 på natten. Men man kan passa på och lyssna på många språk. De senaste åren är det mest Ryska iofs och det förstår man ju inte så mycket av! Vi passerar den dånande strömmen igen fast denna gång upp vid riksdagen, viker av mot UD och passerar familjen Reinfelts hus. Funderar inte på att vinka. Någon sekund senare vi möter en svart SAAB som kommer runt hörnet från Gustav Adolfs-torg. Den stannar framför Sagerska palatset, ur kliver troligen en livvakt. Själva hamnar vi på Operan. Dagens etappmål 3 blir ”Barberaren i Sevilla” av Rossini, från 1815. En kul grej med vacker musik och sång. Vill man se fortsättningen ska man se ”Figaros bröllop” står det i programmet! ”Figaros bröllop” släpptes på teatern 1786 av Mozart! Alltså gjorde man som Star Wars-filmerna redan då, gjorde resultatet först och visade vägen dit sedan! På vägen hem blir det en te och en latte i centralstationen medans vi hoppar över ett tåg och väntar på nästa! Det är gott med latte!
Idag ska vi fortsätta vårt sökande efter ljuset som ska börja vår dag under många år, belysningen över badrumsspegeln! En sväng till Ljusexperten, stort utbud men på få ställen, och så till Bauhaus för att kolla Hide a Lights ljuslist igen. Vi har ju fastnat för en ljuslist, från Hide a Light, med 12 voltsmatning och då måste man ha en transformator. Det enda ställe där den går att placera är i kommoden. Men vi vet inte om man får placera den där så nära vatten. Så innan vi vet det så känns det lite som vi famlar i mörker! Vi började diskutera varför man flyttade vår kommod med 7,5 cm! Allt som var så bra med spegel och belysning. Vi tror det var en regel i väggen för avloppet. Det innebär att det kommer en kommod med mycket plats i!?!? Ingen sådan som man har sett med en massa tomrum i. Hade det varit så hade det ju varit en bagatell att dra om avloppsröret. Den som väntar får se.. fast då är det försent!

Jag trodde att den sist avrättade i Sverige var i vår släktgren Ander. Min morfars far tog inte namnet förrän 1885 och Johan Alfred Andersson Ander föddes på Ljusterö 1873, avrättades 1910. Hans yrke var kypare, bl a källarmästare på Rimforsa kursgård. Han slog ihjäl 24-åriga Anna och stal 6000 kronor från det växlingskontor på Malmskillnadsgatan i Stockholm där hon jobbade. Vissa gener hoppar ju generationer så det var nog bra att man inte var släkt och ”bara” en vanlig "Svenne"! 4 dagar kvar till husresning! P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar