måndag 9 november 2009

Födelsedag

I lördags gick vi lååångt, ända ner till Ground Zero och nästa hela vägen upp igen, det känns fortfarande i benen. Vi gick bl.a på High Line, som är ett gammalt järnvägsspår de har gjort iordning med stenlagd gång och planteringar på sidan. Nu var det mest gräs så här års.

High Line

Innan dess stötte vi på en marknad där jag bl.a . köpte en brosch. Vi shoppade lite på Canal Street, men outleten Century 21 var ingen hit. De hade en del skor särskilt på herrsidan, men det blev inget ändå. Sedan gick vi genom China town, där alla skyltar är på kinesiska.


Tapas på Sangria

Till vårt nya hem köpte vi två tavlor på Union Square. Kvällen avslutades på en tapasrestaurant nära vårt hotell. Sen stupade vi i säng vid 19-tiden.

I går fyllde jag år och blev firad med paket på sängen. Jag fick svenska praliner som vi sedan åt av i Central Park.



Jag fick också en jättefin ring av Peter som han köpt här i N.Y. och ett par örhängen, och så fick jag grattis-sms under hela dagen. Tack för det!

Vi började dagen med att ströva i Central Park tillsammans med joggare och alla hundar i stan. Besökte Guggenheimmuseet som vi får erkänna att vi hade väntas oss mer av. Det visades nästan enbart tavlor av Kandinsky, och om man inte är stor fan av hans tavlor (vi hittade två som vi gillade) så var det inte så mycket att se. Lokalen var i alla fall sevärd, den gick som en spiral uppåt.

Vi hade ett helt underbart väder så det blev lunch utomhus och även på kvällen då vi åt på ett trevlig italienskt ställe. Det måste ha varit sista gången i år.

Italiensk mat på Fiorellos

Däremellan fikade vi på Café Lalo som jag skrev om för några dagar sen. Det var hur mycket folk som helst och vi fick stå i kö en stund för att få ett bord. Peter tog en Caffe latte och en Forresttårta och jag tog en Cafe di Amaretto, som är som en Irish coffe, fast med amaretto istället för whiskey. Till det blev det en hallonchokladmoussetårta.


Cafe di Amaretto på Café Lalo

Av alla saker att handla i New York så passade jag på att köpa ett par gummistövlar som jag ska ha när jag ska börja gräva i nya trädgården. Det blev också en tur in på Sephora.

1 kommentar:

  1. Åh vad härligt ni verkar ha! Riktigt mysigt. Grattiskramar på födelsedagen.

    / Maria

    SvaraRadera