lördag 10 oktober 2009

Köket och trädgårdsarbete

Nu sitter vi och pustar ut (Peter hällde precis upp ett glas rött åt mig) efter dagen jobb i Peters trädgård. Egentligen tycker jag inte att jag gjort så mycket men det värker i hela kroppen. Felet är väl att den arbetar alldeles för lite i vanliga fall. Jag klippte i alla fall ner en del småträd och plockade sten från den forna dammen och Peter lade även lite gräsmatta på rulle. Mer arbete återstår i morgon.

Som ni förstår är vi lite allmänt deppiga för att vi inte kunde göra avropet denna vecka, men på måndag är i alla fall tomten vår. Nu vet vi inte när bygget kommer att vara klart, det kanske inte blir förrän i augusti 2010.

Här är en bild på hur vi har planerat köket. Vi kommer att ha samma klinker här som i övriga delar av entréplanet, dvs. grått. Det tog ett tag innan jag (det var jag i detta fallet) hade bestämt mig för klinker eller parkett (som är standard). Jag är nu väldigt nöjd över valet, det enda invändningen jag kan se är att det kan bli hårt att gå på om man ska laga mat länge. En del säger också att om man tappar något så går det alltid sönder, men det tycker jag att det gör i alla fall även om jag inte har klinker nu. Samtidigt är det ju väldigt sällan jag tappar något, förutom knivar då för min del och det klarar ju både kniv och klinkergolv alldeles utmärkt.




Jag har alltid gillat svart granitbänkskiva, och nu har jag fått min önskan uppfylld. Det blir vita luckor från Ballingslöv och en vitgrå glasmosaik som stänkskydd. Vi har gjort fönstret smalare på höjden. I originalköket skulle skåpen gå upp 20 cm högre över fönstret och det tyckte vi inte såg så snyggt ut, men nu har vi fått till att alla skåp går i samma linje undertill.





Peter har från allra första början sagt att vi inte ska ha avfallsskåpet vid diskhon, och det har vi tagit fast på och placerat den till vänster. För min del har stora arbetsytor varit prio 1, och vi har planerat in en bra yta mellan spis och diskho. Vi kommer att sätta mosaik upp emellan skåpen vid spisen. Alla vitvaror är placerade hitom så de ser ni inte, men kyl och frys är vita medan mikro och spis går åt svart och rostfritt. Vi hade egentligen velat ha svarta men det hade utgått. Vi valde till en vänsterhängd ugnslucka på ungen, hoppas det fungerar bra. Självavfrostande frys är också ett tillval. Diskmaskinen blir helintegrerad (dvs. göms bakom en skåpslucka) och extrahög med "partydisk" (!?).

Vi har också valt till en annan diskho som vi får köpa in själva. (Radius 500).





Nu ska vi grilla för sista gången i år (tror jag i alla fall).

Regigerat 091011: Som ni ser av vårt nästa inlägg upptäckte vi att köksritningen delvis var felaktig, så vi återkommer med reviderade ritningar framöver. Så det var verkligen tur att vi tittade på dessa ritningar igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar