måndag 12 april 2010

Min häck



Jag fortsätter på Peters tema om min häck. Jag tänkte att vi ska ha ett trädäck som är rundat i ena änden. Här bredvid är en gammal trädgårdsskiss av tomten. Alla nya skisser är hos Peter och jag är i Linköping i kväll. Men tänk er att trädäcket (Altan) istället för att sluta tvärt i norr, är lite längre och avslutas med en halvcirkel istället. Runt denna halvcirkel tänkte jag att det ska bli lite ombonat med tiden. Så därför ska vi plantera en Avenbokshäck, som man ju inte får klippa på höjden förrän den uppnått önskad höjd. Däremot är det fritt fram att klippa sidorna och det vill jag göra så att den blir smal och tät.

Jag vet inte om det är en fördel eller en nackdel men löven sitter ju kvar hela vintern fast de är bruna förstås. För två år sedan innan jag visste att löven sitter som berg innan den helt enkelt släpper alla och nya löv kommer fram, höll jag på att vårstäda i Peters trädgård. Jag hade året innan krattat upp alla dessa löv och fattade inte varför de var så svåra att få av det här året så jag gav upp det. Två veckor senare låg de där på marken och var bara (bara och bara...) att kratta ihop.

Förutom häcken ska vi bygga en spaljé av rättuppstående spjälor på kanske 60-70 cm som vi tror ska vara upplysta och ha något intressant framför. Hoppas att det gör häcken lite mer intressant om den bryts av av en spaljé. Spaljéns utseende är inte riktigt utfunderat i detalj ännu, men vi hoppas vi kommer fram till nåt som också kan återkomma på andra ställen i trädgården som kan användas som t.ex. klätterstomme för luktärter eller något annat klängigt. Den kommer inte vara solfjäderformad som på bilden intill men något liknande.

Idag har vi bokat möte med kakelsättaren till på måndag nästa vecka. Det ska bli kul att träffa honom och stämma av var allt kakel och klinker ska sitta, samt kulör på fogarna. Det var så väldigt länge sedan vi bestämde klinker, så jag hoppas vi fortfarande är nöjda med våra val. Det ska också bli kul att komma in i huset eftersom målaren kanske har hunnit få upp en och annan tapet. Foton utlovas.

Peter ska också skicka iväg beställningen på fototapeten i kväll, som blev beställd med för liten bredd, så den har nog kommit till oss på fredag. Målaren behöver den först nästa vecka.
/Carin

2 kommentarer:

  1. Har ni fått skissen uppritad av någon eller har ni fixat den själv? Ser jättebra ut, vilken bra planering och spännande funderingar. Ser fram emot bilder så småningom... Kanske snor ett och annat tips också ;-)

    SvaraRadera
  2. Den är helt egenkonstruerad, men vi har nog ändrat på en del (det ändras hela tiden). Jag har börjat rita upp detaljskisser. Eller höll på med det för några månader sen vill säga. Det har varit fullt upp med annat ett tag nu.
    /Carin

    SvaraRadera