söndag 3 juni 2012

Nyplanterat, nävor, pioner, liljor och funkia

Idag har det varit mycket bättre väder, det har bara regnat litegrann, så vi har fortsatt planera inköpta växter. Först måste jag bara visa den Sibiriska vallmon som nu blommar.



En intensiv röd färg som var svår att fotografera.



Här är Pysslingnäva (som jag skrev om igår) och bakom det nävan Cambridge. Det är en flocknäva som trivs i halvskuggigt läge.



Här är den i närbild med rosa blommor, bladen är rödaktiga, jag tror att det är en variant av den vanliga som verkar ha grönt bladverk.


Sedan har vi börjat plantera "det gröna" i den "Vita rabatten". Dvs. fyra olika sorters Funkia, Austin Dickinsson och White Feather...


...och Patriot och Expectation. Dessutom fyra liljor av sorten Muscadet, en klematis Summersnow och två pioner Festiva Maxima.



Nu har jag skippat idén om en Koreatry och ska ha en Hakuro Nishiki istället. Hoppas vi får tag i ett som är lite högre uppstammad.

Sedan ska jag fylla på med vita blommor. Jag har frösått vit Rosenskära, Purpurklätt och Vit Rudbeckia och vi ska flytta dit Vitpytta (som vi håller på och drunkna i på ett annat ställe) och prästkragar. Sen får vi köpa till lite mer blommor senare och lökar förstås (vita tulpaner, vit Allium och Narcisser).


Nu går det är göra sallad på vår sallat och gurka, köpta svenska jordgubbar och melon och lite hyvlad parmesan med olivolja och pressad citron.
/Carin

6 kommentarer:

  1. Verkligen fina planteringar! Jag har också köpt det svarta gräset. Gillar det jättemycket. Har tyvärr glömt vad det heter minns ni?

    SvaraRadera
  2. Tack Maria! Ja kollade gräset och det heter Cistos och det ska tydligen bli små vita blommor på det också.
    /Carin

    SvaraRadera
  3. Wow spännande. Blev föräskad direkt när jag såg det. Än så länge sitter mitt i en kruka med en rosa mårbacka pelargon men ska få flytta till rabatten i höst. Kanske skulle fänrikshjärta vara en fin marktäckare? Den finns i olika varianter. Jag har planterat vita fänrikshjärtan men än nu också jättesugen på en ny variant med silverfärgade blad och rosa blommor. Såg jättefin ut på bild ska kika på den imorgon.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Visste inte att det fanns så många Fänrikshjärtevariandet. De ska jag kolla in!
    /Carin

    SvaraRadera
  5. Måste rätta mig själv. Det är inte Cistos den heter, det var något långt latinskt nam. Jag får återkomma.
    /Carin

    SvaraRadera
  6. OK, nu har jag kollat och den heter Ophiopogon.
    /Carin

    SvaraRadera