måndag 1 februari 2010

Ytan ökar med mer än 50%!

Det hann bli mörkt innan jag kom tillbaka från dagens tripp som gick till Västerås.
Det enda jag kunde se som hade hänt på utsidan var de vita vindskivorna som "lös" i mörkret..

och några högar med takpannor framför entrén. Inget direkt spektakulärt, mörkgrått, behandlad yta mm.
Kan ju vara några som ligger under pressarna på taket. Det får jag se imorgon.

Däremot vårt felaktiga levererade öppningsbara köksfönster! Jag letade förbrillt på Elitfönsters hemsida för att hitta glasytan på respektive fönster när vi skulle bestämma oss för vad vi skulle ha. Men det gick inte, jag kunde bara hitta karmmåtten. Skillnaden i glasyta mellan ett öppningsbart och ett fast när de är så här små/smala blir enorm i procent. Bara höjden ökar med 50%, från 200 mm till astronomiska 300 mm och sedan är det ju hela 100 mm till på bredden.. skyller på att jag inte orkar räkna ut vad det ger i "merprocenter"! Ljusinsläppet i lumen måste det ju bli massor!


Jämför med vårt trappfönster! Jag har lagt huset ner för att man lättare ska kunna se skillnaderna. Nu är det 500 mm högt och köksfönstret bara 400 mm. Vi kunde inte få in mer utan att höja innerskåpen mer än de 50 mm som vi gjorde. Hade vi höjt mer, 100 mm till, så hade Carin fått byta till högklackat när hon hade kommit till köket! Glasytan på ett 500 mm fast fönster är ca 400 mm och ca 300 mm på det som är 400 mm.
Imorgon ska jag hinna förbi "snickers boys" på dagtid. Vi måste ju ta tag i taklagsfesten innan hela huset är färdigt. Tur att tiderna har förändrats. När en annan praktiserade för 35 år sedan var en taklagsfest utan mycket sprit en dålig fest. På Lucia fick ingen gå ut och arbeta pga risken för skador.. Allt var inte bättre förr.
Undrar om vi inte måste fira igen! Idag är det ju 5 månader till inflyttning! P

2 kommentarer:

  1. Fick ni betala extra för fast fönster istället för öppningsbara. Har inte tänkt på detta med ytan på fönstren och förmodligen är det för sen för oss att byta då vårt classic 185 kommer den 22/2 men ska ändå höra med LB-hus vad dom säger. Blir ju mycket snyggare med fasta fönster och betydligt med ljus.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Standard var ett fast, så det betalade vi inte extra för, men vi ändrade det att vara mindre (lägre). Ursprungligen skulle det ha varit skåå som sitter 70 cm över bänkskivan och det ville vi inte ha, så vi görde det lägre, för att kunna sänka skåpen. Men det var som sagt redan karmfast.

    Det ska nog gå att byta i efterhand, vi måste ju göra det. Det blir ju samma yttermått, men det kanske kostar något förstås.

    /Carin

    SvaraRadera