torsdag 18 februari 2010

Elmöte och bilder inifrån huset!

Idag har vi haft möte med vår elektriker. Elektrikern P med sina kollegor P och P (alla hade samma förnamn) var alla väldigt trevliga och lätta att ha att göra med. Att vi hade mötet i huset innebar att jag fick gå in i huset för första gången!

Nu är alla innerväggar uppe och det var en fantastisk känsla att gå in i huset. Hallen kändes bra, jag har varit orolig för att den skulle kännas för trång, men det gjorde den inte alls.



Hallen med arbetsrum till höger och vardagsrummet längre in

Vi gick upp för trappan och började i vårt sovrum. Sovrummet är på papperet något större än Peters nuvarande sovrum men eftersom vi har fullhöjd i vårt nya sovrum kändes det här mycket större. T.o.m. vår mini-walk-in-closet såg riktigt stor ut. I sovrummet flyttade vi på takarmaturen och sen ville Peter lägga till någon slags kontakt i garderoben så att lyset ska tändas automatiskt när man öppnar dörren. Något han säkert kommer fördjupa sig i, i en kommande blogg...


Vårt sovrum med mini-walk-in-closet

Vidare till badrummet som också kändes större än väntat. Vi hade innan mötet fått reda på att eluttaget i badrummet måste sitta på minst 120 cm höjd och det bekymrade oss lite eftersom vi ska ha en stor spegel inkaklad på väggen där, som vi gärna hade satt ungefär på den höjden. P sa att det inte alls fanns några sådana regler så det var inga problem med att sätta det lite lägre. Vi gick igenom var alla spottar ska sitta och Peter som legat sömnlös hela natten för att han inte hade kunnat välja vilken färg vi skulle ha på spottarna bestämde sig snabbt för borstad stål. Att beskriva vilken sorts spottar vi tillslut valde överlåter jag till Peter (fattar inte så mycket av det där, det intresserar mig tydligen inte tillräckligt mycket).

Vi fick ytterligare ett eluttag i övre hallen. Sen gick vi vidare till de andra sovrummen och de kändes också större än jag förväntat mig, men där hade vi inga ändringar.


Fredriks rum


Eriks rum

På vägen ner i trappen konstaterade jag nöjt att det höga fönstret vi beställt släpper in otroligt mycket ljus i trappen och övre hallen. Vi var lite oroliga att övre hallen skulle kännas mörk men det blir nog jättebra.


Stort fönster i trappan

Nere i köket diskuterade vi återigen var spottarna skulle sitta och vilken typ av spottar vi ska ha (förutom färgen). Det blev ett par som är standard men som var mycket snyggare än de vi fått från LB-hus från början. Samma procedur i Dusch/wc. Sen följde en lång diskussion om vår "elstolpe" som vi valt att sätta på en kortvägg i köket. Alla sakerna (strömbrytare, dammsugaruttag, multimedia, eluttag etc) ska sitta försänkt in i väggen för att de inte ska vara så synliga. Detta är ju allt annat än en standardlösning så de är tvugna att bygga om lite av vad de redan hade snickrat ihop, men de verkade lika glada för det och gillade att diskutera sig fram till en lösning.

Så en bild på huset utifrån. Nu är takpannorna lagda och vita knutar uppsatta.



/Carin

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Följer er blogg varje dag och det är så kul att höra om era funderingar. Jag och min sambo bygger också hus men har inte hunnit lika långt som er.

    Hur många spotlights har ni valt till badrum och kök? Får jag fråga vad ni har betalat per spotlight. Detta med belysning kan ju få vem som helst att få ONT i magen =)
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Hej på er.
    Måste vara otroligt roligt att få komma in och se hur era drömmar sakta men säkert förverkligas.

    Kul att sitta nere i Skåne också och se hur erat hus kommer att bli. Tänkte ta med mej Lena och barnen till sommaren för att sitta på altanen och bli bjuden på lite vin och god choklad. Har ni bplanerat klart hur ni vill att trädgården ska se ut? Jag kanske har missat det på er blogg. Vore kul att se en skiss över tomten men träd, rabatter, land o. dyl.


    "Detta är ju allt annat än en standardlösning så de är tvugna att bygga om lite av vad de redan hade snickrat ihop, men de verkade lika glada för det och gillade att diskutera sig fram till en lösning." Hahaha, eller hur! Säkert jätteglada…

    Fredrik

    SvaraRadera
  3. Hmmm, hittade tomtplanering...

    SvaraRadera
  4. Hej Emma,
    Kul att höra att du följer oss och roligt att få en kommentar. I det stora badrummet har vi valt totalt 11 spottar. En sitter precis när man kommer in i badrummet, det är som en liten gång. Nästa ska belysa handdukstorken och sen har vi en i duschen som ska slå på väggen. På samma slinga sitter fyra spottar längs väggen där badrummet ska stå. På en annan slinga sitter fyra spottar längs med spegeln och det är den enda spegelbelysningen vi har. Så det blir faktiskt 1 spott per kvm. Anledningen till att vi tog så många är att vi har valt ett svart klinkergolv och det har vi sett sväljer mycket ljus hemma hos andra. Alla går förstås att dimra. Jag ska be Peter svara på kostnaden lite senare (jag kommer inte ihåg nu) och vi kommer nog att lägga ut hur vi placerade spottarna. /Carin

    SvaraRadera
  5. Hej lillebror,
    Du hittade tydligen vårt första utkast på tomtplanering, men det har hänt en del sen dess. Jag har ritat upp delar av trädgården på stora ark och får göra en serie på bloggen på hur det ska se ut. När jag var i Baltikum försökte jag planera köksträdgården. Fortsättning följer. Ses snart!
    /Carin

    SvaraRadera
  6. Hej igen Emma,
    I köket tror jag att vi tog 8 spottar, men vi lägger nog ut en bild på det också, i helgen.
    /Carin

    SvaraRadera
  7. Ser jättefint ut - fönstret i trappan blir kanon.

    Ang. belysning som tänds automatiskt när man öppnar garderobsdörren så hade vi det i vårt förra hus, men jag tyckte inte om det. När maken gick upp före mig på vintern och skulle ha sina kläder badade hela sovrummet i ljus - hade föredragit att det gick att tända manuellt. Men det finns givetvis fördelar och nackdelar med allt :-) Ha en fin helg!

    Kram L

    SvaraRadera
  8. Hej Linda,
    Hela Walk in Minigarderoben är lite hemlig för Carin så lova att inte tala om något för henne. Jag har grunnat mycket på belysningen just med tanke på styrkan. Det som troligen kommer att tändas automatiskt är diskreta LED-slingor som är tänkta att räcka till mitt i natten utan att man behöver sätta på sig solglasögonen eller väcka grannskapet! Det kommer att bli lite exprimenterande till en början.
    Trevlig helg på dig också!
    Peter

    SvaraRadera