måndag 15 februari 2010

Utprovning av lampor och Tallin

I lördags var ju Peter och inhandlade diverse lampor som han skrev om här. I går satte han upp dem i Nicklas rum (där det finns en taklampa som man har många lampor i. Vi provade LED, olika halogenlampor och ett par lågenergilampor. Vid första anblicken verkade LED-lampan bäst, men när vi släckte de andra och höll en hand under så såg vi att handen såg något blåaktig ut. Och det är kanske inte det ljuset man vill mötas av på morgonen. Så idag skulle han se om han kunde hitta någon annan LED-variant. Nicklas kom förresten hem sent igår och hade fått en mindre chock när han tände sin lampa. Rena strålkastarljuset med alla lampor.

Just nu sitter jag på ett hotellrum i Tallin. Mötet jag hade på jobbfronten avslutades tidigare än jag räknat med så jag har nu gått en promenad inne i Tallins Gamla stad. Här är det ännu mer snö än i Stockholm. Tallin är en riktigt fin stad och starkt präglad av hansatiden i byggnadssättet. Det märks att mycket har blivit upprustat på senare tid. 1997 blev Tallins gamla stad uppsatt på världsarvslistan. De äldsta delarna är från 1100-talet (ungefär som Visby då, vars ringmur också finns på världsarvslistan). Jag gick upp på en höjd där man hade en fantastisk utsikt över Gamla stan.


Här är det också säsong för semlor, jag har inte tänkt på att det finns utanför Sverige förut. En latte kostar ca 20 SEK.



Jag känner av i rygg och ben att jag gått en långpromenad i den moddiga snön, så nu ska jag ta ett bad. Det är ett riktigt bra badkar på rummet. Hotellbadkar kan ju annars vara så himla låga, men detta är djupt. Sen tänkte jag sätta mig och göra lite trädgårsdplanering, jag tog med lite sånt material så man har något att göra på hotellrummet
Lite senare ska jag väl gå ut för att få något i mig, då blir det nog ytterligare en promenad till Gamla stan som ligger nära hotellet. I morgon bitti ska jag upp tidigt, för att flyga till Riga, så det får bli en tidig kväll. Sen i morgon kväll bär det av till Vilnius.
/Carin

1 kommentar:

  1. hej
    tack för titten.
    trevligt att få vara ute och se sig om i världen.
    Betongskiva är super fint till vitt. Vet du vart man kan köpa det?
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera