tisdag 23 februari 2010

Tankar på tåg... köksträdgård och försäljning

Jaha, nu sitter man här igen, på ett tåg mellan Stockholm och Linköping. I Södertälje är vi nu bara 40 minuter försenade...

Man hinner tänka en del i alla fall. På allt man har att göra hemma... Jag ska ha visning för mäklaren på måndag och hade tänkt att röja en del till dess. En del ska slängas och en del ska upp på vinden. Om det bara inte vore fullt där redan... Måste prata med mäklaren om hur det ska se ut i fönsterna. Jag har ju en del blommor/krukväxter i fönstren och när man tittar på alla mäklarbilder finns det på sin höjd en orkidé i ett fönster. I mitt fönster står det kanske fem orkidéer och likaså i nästa, plus lite stickling osv... Får gå över med en del till mamma (som bor nära) under visningen.

Egentligen hade jag tänkt förkultivera lite blommor för att sätta ut i trädgården i sommar. Jag har tänkt mig en blomsterrabatt som delar av tomten till köksträdgården (lät tjusigt va), och det är blommorna till den rabatten som jag tänkte förkultivera. I köksträdgården ska jag ha en massa pallkragar som Peter nu samlar in på jobbet, men jag tror inte det blir något sått i dem i år. Däremot ska vi skynda oss att sätta bärbuskarna. Vi kan nog börja med trädgården i vår fast vi inte flyttar in förrän i juli. Men frågan är var jag ska ha alla förkulturer innan dess? Jag får kanske vänta med det projektet till nästa vår, men jag är ju så sugen på att få sätta igång så vi får se om det kanske kan funka ändå. Jag har kommit en bit på vägen med att rita in hur allt ska vara placerat och kommer visa så fort det är klart.

Sonens rum kanske måste målas om, det har inte blivit av ännu, jag får höra med mäklaren om vilken färg som är gångbar, så det är lite att hinna innan deras "proffsfotograf" (enligt marknadsföringen) kommer för att ta alla bilder. Ett tips till alla som ska sälja hus och lägenheter när ni nu bygger nytt: Jag har märkt att det lönar sig att kolla arvode från flera mäklare. Arvodet verkar i högsta grad vara en förhandlingsfråga.

Hrm... nu stannar tåget igen.... Bilder verkar inte att funka föra över här på tåget, det går tydligen för långsamt, så idag blir det ingen bild tyvärr.

Nu i Norrköping ligger vi 1:40 efter...
/Carin

3 kommentarer:

  1. Ja, ni har ju det ni gör också. Men försäljning av hus och lägenhet. Synd man inte bor i närheten så skulle dina orkidéer får husrum hos oss.Men då hade de nog inte varit så tjusiga efter ett tag ... När jag tänker trädgård ser jag bara den leriga hög som huset står på. Vi måste ha en jämn gräsmatta först! /A

    SvaraRadera
  2. Sv: Usch och fy vad drygt med försenade tåg! Verkar vara gott om den varan just nu... Jag håller absolut med dig att nybyggnationer ska spegla den tid vi lever i, men samtidigt skär det lite i hjärtat när man klämmer in ett supermodernt hus mellan så pass gamla hus. Å andra sidan tycker jag det är otroligt häftigt (skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där själv!) och annorlunda. Så... som sagt lite delade känslor. Men de positiva väger definitivt över. :) Ha en fin kväll! /Elin

    SvaraRadera
  3. Hej Carin, Kul att du ville var med på min utlottning av luktärtsfrön och tack för uppmuntrande kommentar om min blogg. Glad blev jag också att jag fanns med på din länklista:) Vad spännande med nytt hus och bra för mig för vi bygger nytt badrum i vårt gamla hus, där det förut bara var garderob. Jag ser redan intressanta etiketter att surfa in på! Ha det gott, Charlotta

    SvaraRadera