fredag 5 mars 2010

Ballasten sjönk!

Vi har fått ett nytt fakturakoncept på grovplaneringen av tomten från LB-Hus för genomgång. Den förra var fel, till vår fördel, på 106 ton ballast upptäckte de efter att de hade kontrollräknat! Vi tror, vi väntar på svar, att det också ingår de 50 m2 extra mark/textilduk och den sättsand, 14 m3, som vi har beställt i detta förslag!
Nu håller jag på och försöker sätta mig in i en annan "position" i fakturaförslaget, "Rivning och deponi av lekstugan"! Vilken djungel! Jag och någon av mina söner plockade ner teglet, bort med glaset, bort med plåten, bort med hålstenar men INTE takpappen! Hade vi tagit bort takpappen så hade stugan sorterats som rent trä á 236:-/ton. Med takpapp, även "om avfallsmaterialet består till minst av 50% rent trä", så sorteras det som "lättsorterat bygg- och industriavfall" á 905:-/ton därför att takpapp inte går att krossa! Så även med takpannorna, glasrutorna och plåten så hade det rena trät varit mer än 50%, á 905:-/ton! Men vi sparade ett ton, eller kanske två, i pengar!
Men vänta lite! 50% är ju på vikten och inte per m3! Då blir trät inte längre mer än 50% utan mindre än 50% och då kostar det, "Bygg- och industriavfall (som även jord, gräs, sten, stubbar, löv i plastsäckar, betong mm), á 1350:-/ton så vi sparade lite till! Varför ska något vara lätt för! P

3 kommentarer:

  1. Ja detta med deponi verkar krångligt. T.o.m. trots din förklaring.

    Finemang att fakturagranskningen gav positivt resultat!

    SvaraRadera
  2. Jag har ringt Hagby Återvinningsstation 3 ggr med massor med frågor! Jag har läst mitt inlägg maassor med gånger och NU, NU börjar jag fatta.. lite av det!

    SvaraRadera
  3. Låter krångligt värre! Tack för att ni tittade in på vr blogg. Jag bor i Bromma och Helena i London men vi bygger sommarhus i hop och bloggar om alla fyra husen och en del recept...
    Hälsar
    /Malin

    SvaraRadera