tisdag 25 juni 2013

Pioner och akleja m.m.

Den tidigaste rabatten vi påbörjade var denna; "plankrabatten" som jag brukar kalla den. Den är tänkt att gå i rosa, rött, blått och vitt.
 
 
Det växer väldigt tätt just nu och jag måste nog fundera över om jag ska flytta bort några härifrån eller placera om dem lite.

 
Borstnejlikorna frodas och tillhör mina (men inte Peters) favoriter. De ska nog decimeras lite.

 
 
Det gick ju väldigt illa för rosorna i vintras. Förra våren var klätterrosen upp mot friggebodens tak. Vi hoppas att den växer till sig i sommar.

 
 
  
Pionerna som vi planterade för tre somrar sedan blommar fint. De rosa är tekoppsstora och har flest blommor.

 
Festiva Maxima står också i full blom.
 

 
Jag saknar blått i rabatten så denna aklejas frön ska jag sprida i höst och hoppas att det blir blåa plantor av dennas frön, men man vet ju aldrig vad det blir.


 
Dessa Digitalis sådde jag förra året och nu är det många på gång, de här ska jag sprida i den vita rabatten också.
 

 
Den här nävan dök upp från ingenstans och blommar helt underbart, troligen från den gamla trädgården.

 
 
En akleja

 
och en annan variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar