lördag 25 september 2010

Milano - Venedig - väskor

Vi är på lång weekend i Milano. Härligt att åka iväg så här mitt i jobbterminen.



Vi går och går för att se Milano, stannar till då och då för fika, lunch, ett glas eftermiddagsvin och middag. Här är Milanos berömda dom.



God mat! Det har inte blivit så mycket shopping. Det är kul att se alla flaggskeppsbutiker för all världens modehus men känns inte så aktuellt att handla i dem. Jag är egentligen ute efter ett par skor men jag har inte hittat några än.



Igår tog vi tåget till Venedig, en resa på ca 2,5 timmar. Kan tyckas lite långt men det gick bra, vi var otroligt trötta dagen innan efter allt trasande så det var skönt att sitta och läsa och se ut på landskapet en stund. När vi kom fram till Venedig köpte vi en karta för att orientera oss.



Vi åkte med Venedigs bussar på Grand Canale, dvs. båt och fick se Venedig från sjösidan.



Här är den berömda Rialtobron.



Här ser jag ut över "busstationen" till höger.



Det var väldigt mycket turister, jag har nog inte varit på något ställe som varit så många turister på en gång förut. Mycket skräp i stånden förstås, men butikerna längs gränderna hade kvalitetsvaror och det fanns gott om modebutiker av kända märken.



Peter på Markusplatsen.



Nöjd shoppare! Vad jag handlade? Titta på sista bilden.




Ett kort på oss båda för en gångs skull.




Mysiga båtgränder.




Nära tågstationen.




Sen var det dags att ta tåget hem igen.



Här är väskorna jag handlade i Venedig. Man kan väl inte ha för många väskor? Slår i alla fall inte min moster i antal än... Ni får en bild på vårt hotellrum också.

Idag ska det enligt väderprognoserna vara strålande sol... Det har i alla fall slutat regna nu och blir kanske strålande snart. Ska kolla vädret igen nu snart. Peter vill ha en fika, men vi sa just att går det inte att gå ut snart, får vi korka upp en flaska spumante på rummet, det är ju gott det med...

/Carin

2 kommentarer:

  1. Hej Carin! Jag kan inte kommentera din bröllopsblogg, har försökt massor av gånger men det saknas en rad där man ska identifiera sig. Den raden heter här på denna blogg Namn/urladress...så fixa det kan jag skriva på den andra oxå, hihi!

    Underbart med semester...blir inget avis...å så Italien med....gaaaah.....hehe!

    Jo jag funderar på de rosorna blandade med heaven eller någon annan rosa ros. Finns ju några att välja på å de ska passa ihop. Men formen är rätt!

    Ha en fortsatt trevlig semester å vila lite åt mig med :)

    kram Petra (Mamablues)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ni verkar ha haft det härlig! Jag ser fram emot vår resa itll London om ett par veckor, vi ska åka med äldsta dottern. Skönt slippa hus och elände ibland*s*.
    Ha det!

    SvaraRadera