tisdag 27 juli 2010

Gardintyg till sovrummet

Idag åkte vi in till Stockholm för att kolla på gardintyg till sovrummet. Jag har någon slags vision om tunga fodrade sidengardiner.



Först gick vi till Sidencarlsson och fick med oss dessa tygprover hem. Från början hade jag tänkt mig randigt, men det fanns bara enfärgat och då föddes idén om att har våder i två färger. Någonting i grått borde bli basen och sedan lila eller cerist. Det är dupionsiden.



Sedan (efter att ha cirklat i stan en stund) kom vi till Simbra siden. Där hittade vi ovanstående tygprover. Den som ser blå ut är egentligen mer lila är vad bilden visar. Jag tycker nog att det är mer lyster i tyget från Simbra.

Nu ska vi försöka bestämma oss för vad vi ska ha. På Sidencarlsson tyckte de att man ska fodra med polyesterfoder, medan Simbra siden rekomenderade bommullstyg. Egentligen låter det bättre med bomull eftersom det också är naturmaterial. Vi kommer att fodra med mörkt tyg så att gardinerna också kan funka som mörkläggningsgardiner.
/Carin

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har följt ert bygge med stort nöje - tack för rolig läsning! Nu ville jag bara tipsa om www.almahouse.se som ser ut att ha härliga sidentyger. (Men jag har inte hunnit handla där själv, bara sparat namnet i min kom-ihåg-de-här-butikerna-lista...)
    Lycka till med allt! / Cecilia

    SvaraRadera
  2. Tack Cecilia,

    Jag har kollat in dem och till och med beställt tygprover därifrån. Jag kanske ska kolla en gång till innan vi bestämmer oss definitivt.
    /Carin

    SvaraRadera