tisdag 6 juli 2010

22!

Vi har 22 uttag i köket! Och då har vi inte räknat med alla uttagen till kyl/sval/frys/diskmaskin/micro/ugn och spis. 18 av dem är standard.. eller inte!

Chansen är säkert mycket större att man stoppa upp en kontakt under ljusrampen i blindo och träffar ett uttag en att vinna på Triss. Missar man så har man med all säkerhet iaf fått en viss spänning. Tittar man upp så börjar man tänka på sketchen med Gösta Ekman och hans problem med att välja mellan Expressen och Aftonbladet. Vilket är bäst? Mest ergonomiskt att komma åt! Rakt upp eller i 45 grader! Drar det som sitter närmast proppskåpet minst ström?


I köket har vi satt sophinkarna till vänster om diskhon istället för under. Alltså.. det är hundra gånger lättare att skriva rätt årtal efter nyåret än det är att ta rätt lucka men någon dag så..


Men vi har redan ropat yees flera gånger. Carin står där och diskar och jag kommer och ska slänga ölkapsylerna och hon står inte ivägen. Jag ger henne en liten klapp på rumpan och säger ”Snyggt placerad sophink hjärtat!”. Stämmer inte riktigt med verkligheten men ett lite ”Ooh.. kolla.. jag öppnade fast du står däär!” har det blivit några gånger.


Dagens utsikt!
Grävaren vägrade ju att start i går kväll. Det visade sig att det var skit bakom spakarna. Höger armstöd måste vara uppfällt för att den ska gå att starta och jag fick för mig att det skulle vara nerfällt. Låter fortfarande ologiskt men så är det iaf. Det blev till att läsa instruktionsboken. Den där tingesten som vi karlar läser lika ofta som kartan, dvs först när det har gått fyra gånger längre tid eller sträcka än nödvändigt!


Idag blev det bl a plintgrävning men först grovutsättning av uterummet. 700 mm höga plintar á 65 kg har planterats i en grop med 200 mm grus i botten. Gruset är inte för att hindra plintarna från att slå rot och börja växa. Det är till för att hindra dem från att växa, skjuta upp, om det skulle komma ner vatten som sedan skulle frysa och trycka upp plintarna. Totalt ska det bli nio plintar men det är bara sex stycken som det ska grävas för. De andra tre hamnar närmare huset och där ligger dräneringen så där går det inte att gräva och eftersom det är grus så behövs det inte heller.
Som ni säkert redan har sett så är detta inte lilla ”Taken”. De hade hyrt utan den lille så jag fick göra mig bekant med denna lite större Volvo. Alltid kul att träffa nya och lära känna andra personligheter.

Jysk fick en påhälsning idag.
Carin och jag hade bestämt oss för att köpa var sin mindre byrå. Det är INTE någon kris pågång eller för att våra respektive strumpor inte tål varandra! Vi har visserligen varsin säng men de sitter ihop och det är för jag kör superfast och Carin något olidligt mjukt! Hm.. ett stickspår igen!
Jag har en högblankt byrå hemma.. borta.. i Väsby som jag visste att det fanns fler i samma serie. Så till Jysk. Och där stod den och tyvärr bara en men det löste sig efter några samtal. Sale var det också på dem.. otroligt! Och på duschväggarna.. otroligt! Och på klinkern till uterummet.. otroligt! Och på multiboxen till dynorna.. otroligt! Och på tårtan i helgen som var.. otroligt! Det verkar vara Sale på hela Sverige just nu! P

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig läsning!! Bra med reor och sophinkar på praktiska ställen...

    SvaraRadera
  2. Haha, gillar verkligen er blogg. Den är skriven på ett härligt sätt, bra uppdatering och bra bilder. Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Sicken humor, man kan nästan tro att du är Göteborgare (ta det som en komplimang från en annan göteborgare)... Väldigt smart tänkt med placeringen på sophinken!

    SvaraRadera
  4. Jag ska hälsa från Peter (som säger sig vara "indisponibel" just nu). Han kör fram och tillbaka med flyttlassen. Han tackar så mycket för alla kommentarer. Och han ser bara positivt att han liknas vid en Göteborgare! :-)
    /Carin

    SvaraRadera