onsdag 7 juli 2010

Badkaret anlände

Flytten från Peter pågår för fullt. I kväll kommer barnen hit och i morgon städas huset och redan på fredag lämnas det över till de nya ägarna.

I nya huset händer också saker. Idag kom badkaret.




Badkaret lyftes upp med hjälp av skyliften, som Pelle vant körde.



Han släppte varligt ner det på balkongen. Tur vi har balkong förresten, hade varit lite problem att få upp det i trappan. Det väger över 70 kg.



Sen täcktes badkaret av.




Sen började vi fundera på hur sjutton vi skulle få in badkaret i badrummet. Jag gick ned en sväng. Ville inte oroligt stå och övervaka det hela.




När jag kom upp igen var det på plats i badrummet. Nu ser ni också att vi fått vår etsade balkongdörr. Lite synd nästan, det stänger ju ute en del ljus och utsikt, men det blir nog mest bekvämt så. Vi ska ju kunna ha gäster på balkongen.




Sen var det dags för fönsterputs innan de kommer och hämtar skyliften i morgon. Vi har ju Elite extreme fönster som har en hinna på sig. Denna hinna ska man tvätta bort med en svag diskmedelslösning och i och med det aktiveras en beläggning som gör att man inte behöver tvätta fönsterna. Det ska sköta sig självt av väder och vind i fortsättningen. Verkar lite skumt... Men här står de i alla fall och tvättar fönstret. Det är inte öppningsbart och sitter högt upp så det var nödvändigt att göra det när vi nu hade skyliften här.




När jag höll på och redigera dagens bilder upptäckte jag att vi har fått soptunnorna också. Snabbt jobbat, jag beställde dem i måndag. I Sollentuna har man två stycken, man ska kompostera hushålls avfallet i den ena. 800 i rabatt per år ger de också om man sköter kompostering. Jag har en tanke på att kompostera allt hushållsavfall som inte är animaliskt i egen kompost, men ännu har vi inte haft tid att skaffa någon.
/Carin

4 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att få se om/hur de putsningsfria fönstren funkar. Skönt att ni inte behövde vänta till jul med att tvaga er i badkaret. Härligt att kunna bada med balkongdörren på glänt!

    SvaraRadera
  2. Kul att se framstegen! Själv sitter jag och väntar på ett lass från IKEA så vi äntligen kan börja packa upp lite kläder och sånt (ska bl a inreda förrådet/klädkammaren). Men först måste jag ju skruva och skruva och svära lite över det hela antar jag:-).
    Ha det i värmen!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte riktigt när badkaret blit inkopplat. Men sen ska vi inviga det så snart som möjligt.
    /Carin

    SvaraRadera
  4. Härligt!!! Skönt med sådana fönster, det hade vi gillat nu, med allt byggdamm från området som dammar och har sig. Men men, can't have it all. Kram på er!

    SvaraRadera