måndag 24 maj 2010

Tomater och kryddor

Igår var vi på Blomsterlandet här i Linköping. Vi skulle först och främst köpa jord, för att jag behövde plantera om några Mårbackapelargoner.

Men sen fastnade jag för lite annat också när jag kom in i växthuset. Så det blev tre tomaplantor.


Just nu ser de ut såhär. Jag planterade om dem i lite större krukor men det får bli ännu större krukor lite längre fram. (framför står några Mårbacka).

En av tomaterna är en busktomat som heter amatör. Den ska mogna tidigast av alla och ger mycket stor skörd enligt Blomsterlandet. Den behöver inte tjuvas.




Det blev en Sun gold också. Den är gul och måste tjuvas såklart. Den är omtalat söt.



Den tredje tomaten blev en Black cherry och är en "svart" tomat.

Jag ser fram emot en blandad tomatsallad av dessa sorter.




Sen kunde jag inte låta bli att handla några kryddor också. Det blev en ananassalvia och en pepparmynta. Antar att de går att använda i sallader och efterrätter. Ananassalvian doftar verkligen precis som annanas.

Sista dagen för tävlingen!
/Carin

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med kryddor och tomater. Jag håller som bäst på med att skapa mig en liten hörna för sånt här....

    Hoppas du mår bättre nu Carin. Det var värst vad massa knas du råkat ut för på senare tid. Vilken tur att du har Peter:)

    Kram

    Maria

    SvaraRadera
  2. Ja, vilken tur att jag har Peter! Det är faktiskt på bättringsvägen nu i alla fall och jag har lovat Peter att kontakta en kiroprator (det är på gång), så det är hopp om livet. Tack för din omtanke!
    /Carin

    SvaraRadera