lördag 12 december 2009

Vi tjänade 23.000:- skattefritt i timmen!

Om vi hade pålat huset som det sas direkt när de såg värdena efter de geotekniska sondering så hade det kostat oss mellan 350.000:- till 400.000:-! Efter den första geotekniska uträkningen/ utlåtandet så godtogs det att vi la grunden på 500 mm cellplast istället till en kostnad på 96.500:-. En besparing på mellan 250.000:- till 300.000:-. En geoteknisk undersökning kostar c:a 20.000:-. Så vi sparar mellan 230.000:- och 280.000:-. Jag har lagt ner ca 10 timmar vilket ger en besparing på 23.000:- till 28.000:- i timmen! I de nedlagda timmarna hann jag också göra den provtagningen som jag skrev om i förra inlägget att jag eventuellt tänkte göra. Den provtagningen är nu gjord!

Bilden med snö och minus 25 grader är lånad från kalfjället! Det som "brinner" är en lampa som lyser! Min verklighet var mer gynsamm men mörkt, lite snö i luften och nollgradigt även om det kunde varit jävligt nog. Det strulet jag hade var att borrvagnens lampa var trasig och att utlösningskedjan brast när jag skulle lösa ut provtagren för att ta provet. En lös arbetslampa och en ny kedja så löste sig allt till slut.

Jag har diskuterat med KA som ska lyssna med kolleger vad som gäller. LB-Hus har inhyrda projektörer som ritar och beräknar grunden. De säger att de godtar 500 mm cell, inget mindre! Grundarbetet skulle ha börjat på måndag men där är det nu stopp. LB-Hus stoppar arbetet tillsvidare och kör bort sin grävmaskin med kärra och tank. De har inget mer de kan göra innan vi har sagt hur vi vill grundlägga huset. På onsdag hoppas vi att labbresultatet ska vara klart. Labbettesten kostar ca 3.000:- och sedan behöver geoteknikern lägga lite mera tid. Jag gissar att det kostar total 7.000:-. Om resultatet går vår väg så sparar vi ytterliggare nästan 90.000:- men det vet vi först då!
Det intressant i allt det här är att om vi inte hade gjort någon undersökning så hade KA sagt stopp när han såg schaktbotten. Han hade då krävt en undersökning med ett stopp i markarbetena som följd. Sedan kan man göra en försiktig gissning på att det hade blivit pålning efter det!

Lerprovet som jag tog upp från 4 meters djup. Provet är inte ren lera. I bortre delen av provet är det silt, dvs mycket fin sand. Ungefär samma sand som ni silar mellan tårna på de finkorniga sandstränderna i bl a Thailand, Österlen, Öland eller Gotland.


Carin och jag såg på Skavlan för ett par veckor sedan.
Gäst var bl a Fredrik Lindström. Han berättade om hur moderna vi svenskar är. Han visade ett diagram med många länder inritade. Vi är lite osäkra på hur han exakt benämnde axlarna men ungefär så var ena axeln självständiga och den andra hur moderna vi är. Vi var så långt ut och upp i diagrammet och han sa ”får vi in en kaffesort till så måste hela diagrammet ritas om” ingen av axlarna räcker till för oss! Det är väl för att vi är så självständiga och moderna som man testar en massa konstiga saker på oss som t ex Vanilj Coca Cola! Norge och Danmark var hack i häl på oss! P

3 kommentarer:

  1. Hahaha, så mycket pengar ni sparat så blir det ju massa över till alla tillval. Kanon!

    SvaraRadera
  2. Ja du Peter...huvudsaken att du fick en "utlösning" ändå under fredagen, och vad bäst är är ju att du tjänade in en massa kosing på den:) Lite som ett luder där faktiskt....

    Tack för din goa kommentar hos mig!

    / Maria

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har följt er blogg lite grann och tycker det verkar som ni har en engagerad KA, är det någon som ni kan rekommendera?
    Vi har nyligen skickat in bygglovsansökningar i Sigtuna kommun och går det vägen behöver vi ju en KA och då vore det ju jätteskönt om man fick tag på någon som man vet kan sin grej.
    Hör gärna av er till mig på camilla.e.n@home.se
    Mvh Camilla

    SvaraRadera