tisdag 8 december 2009

En vinge kapade hälften! Rev förkl. skjuvas!

Nu har tomten blivit av med sitt gräs på en bit av tomten. Det mesta försvinner tyvärr i byggnationen men det mesta kommer tillbaka någon gång i sommar! Närmast ser ni den tänkta platsen för dammen, kallad Oceanien. Bortanför den den nedsänkta uteplatsen, kallad Amfin. Borta vid garaget med mexitegel dyker vår friggebod upp och bortanför den, bakom körsbärsträdet och syrenbusken, blir det trädgårdsland.

Igår em fick vi ett förslag per mail från LB-Hus om att gräva ur marken och därefter fylla upp under det blivande huset med 50 cm cellplast. Om vi tar det förslaget så kostar det oss nästan 100.000:-. Så gårdagskvällens stora fråga blev, ska vi påla för 350.000:- - 400.000:- eller kompensationsgrundlägga med 50 cm cellplast för 100.000:-? Resultatet blev givetvis ett snack med geoteknikern igen. Så nu har jag varit på tomten igen och gjort en vingsondering. Jag har tryck ner en vinge med 4 blad, fastskruvad på en stång som är 22 mm. Därefter har jag roterat den väldigt sakta med ett instrument som samtidigt ritar en kurva, ett vinginstrument (uppfunnet på 1940-talet av Geotech, Per Jonell).

Efter lite mätande och omräknande av geoteknikern så kan han ur kurvan avläsa hur fast leran är. Jag har gjort detta försök på 3 nivåer, 2 meter, 3 meter och 4 meter under markytan. 1:a nivån i underkant av den fasta s k torrskorpeleran och de andra 2 nivåerna nere i den lösare leran, i det vi kallar frisjunk, dvs sonden sjunker utan att vi roterar den. Så nu när vi har gjort en mer sofistikerad markundersökning så kan vår geotekniker räkna noggrannare och säga att vi får en sättning om max 2 cm istället för 4 cm. Så En vinge kapade hälften! Så nu skickar vi det vidare till LB-Hus och deras konstruktör och hoppas att de ska godta det utan att vi ska behöva ta på oss ansvaret för grunden! Kurvan visar 4 meters nivån. Först bygger man upp en kraft som ökar och ökar tills den brister. Bristningen är den puckel man ser på linjen. Puckeln är där leran går sönder, skjuvas* av nere på 4 meters djup och det är där som geoteknikern mäter lerans hållfasthet.
*Förklaring till det tekniska ordet skjuvas. Man kan säga att man bryter av något vinkelrätt. T ex om du behöver 250 gram smör till julbaket så kan du prova att skjuva av det. Ta 500 gram smör med en hand i var ände och dra den ena handen mot dig tills att smöret går av på mitten. Grattis! Du har nu skjuvat av 250 gram smör. Har du nu 250 gram smör i respektive hand... spring och köp en lott! Själv använder jag kniv och tänker inte prova! Hoppas att du iaf förstår principen.
Så här ser en typ av vingar ut. Denna vinge är en Finsk vinge, kraftig för större krafter.

Så här bra kan man ha det mellan borrhålen!

Jag har fått brev från bilprovningen.
Bilprovningen ber om ursäkt för att man skickade ut att jag skulle få en påse bilar om jag gjorde körförbud på bilen och besiktigade den i januari istället för i december. Som tröst så får jag en påse bilar redan nu i december när jag visar fåenpåsebilarlapp vid besiktningen på min ”riktiga” tid. Jag gråter! Jag slängde ju min fåenpåsebilarlapp… och jag som fick två lappar! Jag gråter igen! P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar