torsdag 3 juni 2010

Uteplats vid köksträdgården

Nu när vi ha varit så mycket på tomten får man en bättre uppfattning om hur solen står olika tider på dygnet. Vi kan konstatera att vi kommer ha sol på balkongen vid 9 på morgonen fram till cirka 19 på kvällen då den försvinner runt hörnet. På västra sidan där vi ska ha vår nedsänkta uteplats kommer solen cirka 11 och stannar där tills kvällen. Tyvärr står det några björkar på grannens tomt som gör att den sena kvällssolen lyser med sin frånvaro. Men då kommer vi ju att ha vårt uterum som ändå gör att man nästan sitter ute och att det är varmt.

Men för min egen del har jag märkt att jag uppskattar morgonsol mer än kvällssol. Det är framför allt frukosten jag vill äta i solen. Upptäckte det när jag flyttade från en lägenhet med sol fram till klockan tre på balkongen och flyttade till en lägenhet med sol från klockan 3. Jag saknade den förra balkongen och konstaterade att jag tydligen är en morgonsolsmänninska.

Vi noterade att solen kommer att skina på köksträdgården en större del av dagen och kände att här skulle det passa att äta frukost och ha förmiddagsfika. Det är en speciell känsla att sitta mitt i trädgården, även om det kommer att finns flera andra uteplatser, men då är man mer omgiven av trädäck eller stenläggning istället för träd och grönt.

Jag hade planerat in ett fikabord där redan tidigare men nu sa vi att platsen skulle få lite större dignitet och då känner vi behov av att mysa till det lite. Jag fick lite inspiration av ett reportage i Allt om trädgård, där de hade röda trädgårdsmöbler mot en svart spaljé t.ex. Man kan ju göra tvärtom också. Kanske sätta upp en röd spaljé eller pergola i rött. I boken Form finns exempel på det.

Jag skulle kunna tänka mig någonting liknande denna pergola, målat i rött kanske, och kanske en vindruva som klättrar upp på ena stolpen och sprider sig ut över taket. Zilga, (blå), Spulga (rödviolett) och Sukribe (grön) är till exempel härdiga upp till zon 5. Vi befinner oss i zon 3 men eftersom det inte är vid en husvägg kanske man ska ta i lite. Man får ta och konsultera en handelsträdgård innan vi skrider till verket. Nu har vi ju lite annat att göra innan vi kan ta tag i detta projektet, t.ex. friggebod och altan, men nu har jag i alla fall fått det på pränt.
/Carin

4 kommentarer:

  1. Carin, ja, det har ju dragit ut på tiden med markarbetena för oss. Värst är det ju att mamma och pappa är husvilla eftersom de har varit utan el och VA i ganska många veckor nu. Vi bor ju på säkert avstånd här i Väsby ☺ Igår fick de tillbaka elen igen och i början på nästa vecka ska deras VA färdigställas.

    Ska läsa om bänkskivan igen...

    SvaraRadera
  2. Det gick kanon, huset blev godkänt :)! så nu flyttar vi för fullt!
    kram

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt fint ut. Problemet är hur man skall få tid till alla uteprojekt... Inte långt kvar för er nu :-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Roligt att hitta in till er! Så spännande det måste vara att få vara med & planera ett bygge ifrån början. Bilden på uteplatsen du visar är något som vi också har i bakhuvudet, än så länge så långt kommen som en grusbädd på backen :D. Vi har också problemet med ett antal skuggande träd, träden står dessbättre på brorsans tomt så eventuellt går han att bearbeta. Hur går växthustankarna då? Vi ska inte ha ett frostfritt växthus, eventuellt kan man ju ha en del av huset invändigt inbäddat i nån plast men...det är ju inte direkt estetiskt tilltalande så vi får se hur det blir. Håller som bäst på med att renovera fönstren, en ljudbok i örat så glömmer man bort vad man håller på med ;).

    SvaraRadera