tisdag 8 juni 2010

Atragene x 2

Jag planerar lite för den nya trädgården när jag försöker få lite mera färg runt mitt gamla hus inför försäljningen. Så denna gång köpte jag ett par klematisar som jag ska ha i min del av den nya trädgården.






Det blev två klematisar i Atragene-familjen. Den ena är en klon, ´Georg´E, som togs fram ur Magnus Johnsons plantskola 1985. Den är inte högre än 2 - 3 meter och blommar från tidig vår till sen höst och är mörkt violett. Härdig zon 1 - 5. Den andra är också en Magnus Johnson men jag kan inte hittta om det är en klon det med. Den heter iaf ´Propertius´ och det enda som skiljer mot ´Georg´ är färgen. Propertius har en rosa ton på utsidan och är vit invändigt. Tanken är att de ska få samsas om samma påle att klänga på. Hoppas att de blir så granna som det låter när man läser om dem.






Så här blev det efter lite pusslande med stenar och lite planterande av några sedum, vita när de blommar, nere i min gamla damm. P

3 kommentarer:

  1. Hej Peter
    Det ser fint ut! Lycka till nu med försäljningen! Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vad duktiga ni är på det där med blommor. Det blir jättefint, speciellt med kombinationen, hoppas de trivs med varandra ;-). Klematis är en favorit även hos mig - det är i och för sig inte många blommor jag inte tycker om...

    SvaraRadera
  3. Tack tack lillasyster, Det börjar bli lite träligt med försäljningen. Det enda positiva är att huset är städat och fint. Man kanske alltid ska ha huset till försäljning?
    Njaaa, Linda.. här har handlats mycket blommor i sina tider. Hade alla levt hade tomten sett ut som en djungel. Hoppas de trivs bättre på nästa tomt ;)

    SvaraRadera