torsdag 17 juni 2010

Köksträdgården expanderar

Härom dagen var vi på tomten igen. Peter ville se till att hans två klematisar kom i jorden.



Så medan jag fortsatte att stötta upp Avenboken, med en pinne till varje planta...



...började Peter och Fredrik med utsättningen av fler pallkragar. Här en före-bild.




Mätning så att det blir rakt. Sen så placerade Peter och Fredrik ut tre stycken pallkragar som ska bli deras fortsatta läge. Gången i mitten är lite bredare så att det ska vara lätt att komma fram med en skottkärra.



Här klär Peter pallkrageväggarna med plast för att skydda dem från fukt.



I med jord.



Sen planterade han ut de tidigare inköpta klematisarna. De ska ju inte stå här sen, men i väntan på att planteras ut permanent får de bo här ett tag.



Påbörjan på kompost...




Lite krusbär kommer vi att få.




Likaså lite vinbär.
Till sist: Idag är det bara två veckor kvar till inflytt!
/Carin

5 kommentarer:

  1. Vad ni är flitiga! Själv har jag lyckats plantera en liten buske...och vår gräsmatta som inte störts av bygget ser ut som en djungel. Gräsklipparen står under en miljon saker i förrådet...det var ju en meter snö när vi flyttade ju:-). Men det börjar dra i hop sig, vi har besiktning sista juni och sen bär det av. Äntligen. Lycka till med slutspurten!!!

    SvaraRadera
  2. Jag blir så inspirerad av era trädgårdstankar/tips! Kan absolut NADA om dessa saker men allt vill man :)

    Ni är min egna lilla Bosse Rappne som jag går till när jag behöver veta grejer om sånt som växer och prunkar.

    Tack för det!

    SvaraRadera
  3. Åh så ni jobbar. Jag gillar verkligen er byggblogg. Inspirerande!

    Jag är nyfiken på vad andra husägare har planerat att hinna med i sommar, så jag funderar på att dra igång en liten utmaning på min blogg. "Husprojekt sommaren 2010" där jag skulle vilja "samla" (dvs länka) allas listor och gärna med tillhörande sk "före-bilder".

    I slutet av sommaren skulle vi kunna följa upp våra listor med "efter-bilder" :-)

    Vad tror du, skulle du vara intresserad?

    Hälsningar
    Sara Small Town

    http://smalltownstyle.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Tack för alla trevliga kommentarer! Det är verkligen roligt om vi kan inspirera någon. Vi tittade ju på många bloggar när vi var på idéstadiet och det är ju trevligt om man kan ge lite till nytillkomna husbyggare.

    Sara: Din idé verkar jättekul. Jag ska börja fila på en lista och så kontaktar jag dig.
    /Carin

    SvaraRadera
  5. Oj vad fint det blir med svarta pallkragar! Tänk att ni snart flyttar in! Läget under kontroll?
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera