torsdag 2 september 2010

Salsta stenhuggeri den 2 sept 2010


Jag måttar med händer och armar. Vrider.. vänder.. Ser framför mig ett oändligt antal varianter på hur stenen kan se ut. Går fram och tillbaka på stenar som än så länge vickar.. Stenarna ligger i ett nästan 15 millimeter tjock lager av löst stenmjöl. Stenmjölet ska ta upp ojämnheterna i stenarna när själva slutklämmen kommer med den vibrerande paddan över alla de utvalda.
Måttar med händerna.. måttar.. Så ska stenen se ut, så..! Går till Salsta "hämtbrott" med händerna framför mig som en robot. Går runt blad stenarna och måttar.. måttar.. Där! Perfekt! Travar iväg med den elva kilo tunga stenen på spänstiga steg. Dit.. dit! Vadå perfekt! Inget stämmer förutom att den är platt och svart!
Så hamnar även den på murens kant bland de uttittade, en gång såå perfekta, utvalda stenarna. Sökandet fortsätter och som någon klok person sa ”Den som söker ska hitta det den finner!”

Salsta "hämtbrott".

När måttet är rågat så kommer knackhammaren fram. Lite putsning här och lite putsning där så passar den perfekt om den inte spricker heelt fel förståss. Mycket flis blir det men det är inget man blir rik på. Där stod det nog en liten ”Göteborgare” och knackade på ;)

Efter sju år har jag gett upp IKEAs lattevisp och köpt en Severin igen. Funkar Severin lika dåligt som sist så blir det väl IKEAs med noll till fyra veckors hållbarhet igen. Fick en sådanadär svindyr visp i julklapp som funkade suveränt i två år tills den skar ihop. Kanske får det bli kaffe med ovispad mjölk!?!?
Igår fixade jag en ny garderob också. Tillskottet till den nya sommargarderoben blev fyra kortbyxor och, än så länge, bara en skjorta. Den hårda träningen inför Beach 2010 satte sina spår. Skjortorna sprack när jag spände musklerna och byxorna nöttes ut av magrutorna intensiva spelande och rumpans.. jajaja. Åldern tog nog ut sin rätt! På tyget! Själv har jag bara ont i rygg och ben. Tillskottet kommer att testas i Milano om några veckor. P

4 kommentarer:

  1. Lycka till med måttandet, letandet och finnandet i "hämtbrottet" Apropå skummad/vispad mjölk kan jag kan tipsa om Nespressos mjölkskummare, som värmer (eller inte värmer om man hellre vill det) och vispar eller skummar allt-i-ett - som en liten vattenkokare, fast för mjölk - med visp...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska genast kolla.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Underbart... Seriöst, det blir ju bara såå snyggt - gött jobbat Peter! Kram L

    SvaraRadera
  4. Tack för rart inlägg på vår blogg. Efter att ha sett dessa foton vet jag i alla fall vad vi INTE ska ha för plattor ... Haha. Fast jag tvivlar inte på att det kommer att bli grymt snyggt.

    SvaraRadera