lördag 14 augusti 2010

Trädgårdsfix

KOMPOST
Underbart skön dag idag. Vi pysslar lite i trädgården. Trädgård är väl lite för mycket sagt, vi pysslar i det som ska bli trädgården.



Medan Peter skjutsade Fredde till fotbollsmatchen börjande jag gräva bort sättsanden i köksträdgården. Jag skulle placera komposten där tänkte jag. Den var en himla massa sand innan jag kom ner till markduken (två skottkärror). Jag skar bort markduken (så att maskarna ska kunna komma upp i komposten sen) och placerade gallret över. Nu är komposten äntligen påbörjad.



När man grävt så duktigt måste det ju vara dags för en fika.

ALTANDÄCK
Vattenslang är en utmärkt sak att använda för att märka ut gränser i trädgården. Här har vi använt den för att märka ut hur vi ska få till atlanrundningen.






ÄPPELTRÄD
Nu har äppelträdet kommit ner i jord på den plats det ska ha i framtiden. Vi hade tänkt att hålla nere volymen ganska mycket. Det är ett Aroma förresten, som frukten mognar på i oktober. Nu funderar jag bara på om och i så fall hur det ska klippas. Jag ska nog öppna en fråga om det på forumet på http://www.odla.nu/. En del där är väldigt duktiga.






TUKTNING AV SYRÉNBESTÅNDET
Vi har en del syréner kvar på tomten, men de är väldigt höga, så idag bad jag Erik att gallra lite. Han tog de grövsta stammarna. Det är ju fint med syréner på våren men våra blommade 5 meter upp som det var nu. Blir nog snyggare till nästa år.





TOMATERNA BEKÄNNER FÄRG

Äntligen börjar man se lite färg på tomaterna. Denna sort ska dock bli mörk (Black cherry) så det är lite väntan kvar. Busktomaten (Amatör) som skulle mogna först verkar vara sist ute av plantorna. Jag har också en sort som heter Sun gold, men ingen färg där inte.
/Carin

2 kommentarer:

  1. Jag ska tyvärr också jobba på måndag, möte kl.8 så det blir en snabbvisit vid tomten kl. 7 och sen till jobbet. Förhoppningsvis kan jag smita tillbaka senare på dagen...

    SvaraRadera
  2. Här får man nästan dåligt samvete när man läser hur hurtiga ni är. Men jag har just kommit på det bästa med vår tomt. Nu när vi ligger här i våra nya loungemöbler på den färdiga altanen, så är resten av tomten åt detta håll färdig - eller snarare inte förstörd. Gräsmatta, körsbärsträd, syrenhäckar, sjöutsikt...grannen som badar i sin pool (inte avis alls just idag...). Det är först när man går runt huset som man inträder i misären och ser allt på att-göra listan. Men jag tänker inte gå dit mer idag, jag tänker sitta här och lata mig:-).
    Ha det!

    SvaraRadera