onsdag 4 augusti 2010

Altanen börjar ta form

Peter är ute i vått och torrt och snickrar altan.

Här är en gammal skiss på hur vi tänkte att den ska se ut (klickbar bild). Vi har dock ändrat lite på planerna och utökat den lite i norr, där den ska få en rundad form. Till vänster ser man vår nedsänkta uteplats.



Så här långt är det kommet på altanen nu.



Här ska trappan ned till den nedsänkta uteplatsen vara.




Syns kanske tydligare på denna bild.




Bild från andra hållet. Här sitter jag och bloggar.



Peter har också förberett för grunden till uterummet. Vi hoppas snickarna kommer snart och hjälper oss med att bygga själva uterummet. Det ska till ett bjälklager och sedan blir det ett flytande klinkergolv ovanpå. För att kunna ha ett fogat klinkergolv måste man gjuta en platta och det skulle gått lös på ca 30.000:- till, så vi nöjer oss med flytande golv. Tror att det blir fint det med.



Idag kom Peter hem med den här fina buketten till mig. Visst är han bäst!




Lite fika hinner vi med då och då. Idag bakade jag bullar.

/Carin

2 kommentarer:

  1. Aha - en bullbakare till minsann! Bullar e goda!
    Men hörni, jag har en fråga. Varför har man en nedsänkt uteplats? Jag kan för mitt liv inte komma på någon anledning fast jag har funderat och funderat a la professor Balthazar...

    Här har de gjutit plintar till altanen idag. Jag sa åt nissarna att jag INTE ville ha sånt grönfärgat tryckimpregnerat virke...så de tog brunt. Och då menar jag riktigt brunt. Men det är helt okej, bara så lustigt att man alltid ska behöva vara överallt för att det ska bli rätt!
    Hur som så ser det ut som ni kommit en bra bit på väg, och vädret framöver ska ju vara bygg-bra! (Vi bor trots allt inte SÅ väldigt långt från varandra...).
    Ha det gott//Anna

    SvaraRadera
  2. Vårt tomt är helt platt, så ett skäl är att göra den lite med kuperad. Så att det händer något. Det andra skälet är att vi vill klä den med sten, så det blir en mur och i Sollentuna får murar vara högst 20 cm, och det är de väldigt hårda på. Men mest är det nog att det ska bli en intressant lösning på en extremt platt tomt.
    /Carin

    SvaraRadera