torsdag 29 september 2011

Nu plattar vi till entrén


Vinter närmar sig med stormsteg så det är hög tid att få ordning på entrén. Här har vi börjat testa..


hur vi vill ha plattorna lagda. Tillsvidare är det denna läggningen av skiffern som gäller. Vi har hämtat 2 kvm till av den Argentinska skiffern från VE-Sten så jag får lite mer att pussla med.


När jag städade på parkeringen så blev det en hel del insyn, rätt in på altandäcket. Så vi bestämde att sätta några fler städsegröna växter. Senare ska det dit ett par klätterrosor också och en funkisbåge.


Får jag presentera den grandiosa blå järneken "mrs Angel", "mrs Blue Angel". Här flankerad av två "Gold", "Emerald'n Gold", klätterbenved.


Vad är en ängel utan sin prins! I det här fallet inte mycket. Vita blommor får de tydligen allihopa men för de röda bären behövs en prins. Här står "mr Prince", "mr Blue Prince". Långt bort, lite snett till vänster om rönnsumaken står en till "mrs Blue Angel". Hm.. Hur blir det nu då? De kan vara skilda eller så lever de i ett "öppet förhållande".


Fredde har lagt kullersten bakom Miscanthusarna, "Malepartus". Sedan har jag fyllt på med stenmjöl. "Miscarna" blev inte så höga iår, 120 cm mot 180 cm förra året. Jag flyttade dem ju för inte så länge sedan. Men toffsarna är färgsprakande! Framförallt om man fotar dem en tidig fuktig morgon.


En liten översikt hur det ser ut idag. Mrs Angel, mitt i bilden, ska bli ca 1,5 meter hög och Mr Prince, lite till vänster ska bli ca 2 meter. Skifferplattorna ligger utlagda ungefär som när man lägger pussel. Ädelcypressen till vänster ska troligen flyttas något utåt gatan, mot kameran.


Jag har justerat höjden på stödbenen till Silverpäronet, "Pendula" (stamäkta), och bundit lite snöre så den ska hålla sig "straight in between" och inte bege sig ut på några egna utsvävningar. Vi hälsade på goda vänner, vi tuggade bara lite, för ett par veckor sedan som har ett tre år gammalt silverpäron. Diametern hade ökat med fyra gånger ungefär. Det ska bli intressant att följa och se om man hinner med att tukta till något tjusigt yrvädersspret. Buxbommarna och gången har fyllts upp och hamnat ca 10 cm högre än förut. Så har de blivit kullersten runt buxisarna också. Buxisarna får växa till sig lite eller så får jag byta ut till mindre stenar. Just nu ser de lite ynkliga ut. P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar