söndag 11 september 2011

Kryddlandet är klart

I lördags var det en riktigt vacker dag, vi kunde sitta ute och äta på lunchen. Jag passade på och rensa lite och klippa av lite vissna rosor och så tog jag ett varv och plockade av lite blommor här och var. Det blev en fin blandbukett. Jag har faktiskt stoppat i lite fler sorter sedan bilderna togs.
Rosor, Fjärilsbuske, Aster, Brudslöja, Vitpytta, Lavendel och Rudbeckia.



Före
Sedan var jag tvungen att göra något åt kryddväxterna som har suttit i krukor under sommaren. Risken är ju stor att de inte klarar sig över vintern i krukorna. Peter har tidigare under sommaren gjort iordning denna plats för kryddorna. Jag fyllde på med mer jord och började tömma krukorna och plantera ut dem i kryddlandet.


Jag satte ner en basilika också, den lär ju inte klara sig över vintern, men den får stå så länge och så sår jag ny nästa vår. Bakom basilikan syns salvia.


Från vänster Ananasmynta, Gräslök, Citronmeliss, Kryddtimjan.


Efter
Här ser man från höger Citrontimjan, Isop och Oregano. Det är verkligen fantastiska dofter som kommer fram när man pysslar med dem. Pepparmyntan vågade jag dock inte samplantera med de andra kryddväxterna, de sprider sig så mycket och riskerar att ta över hela rabatten. Så den satte jag i en kruka och grävde ner i en pallkrage där jag håller lite växter på undantag. Jag får sätta ut den i en stor kruka igen nästa vår.


Jag hann baka en sats bröd i lördags också. Det heter "det fantastiska brödet" och står i "Annas nya kokbok", och är oerhört enkelt att baka, degen ska bara jäsa en gång. En sats räcker i två dagar. Alla här hemma gillar det. Hemskördad gurka är gott på också.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar