söndag 4 september 2011

Lite höstnytt i trädgården

Igår köpte vi lite växter på Plantagen. Vi fick ett presentkort i bröllopspresent som vi passade på att utnytja. Vi köpte bl.a. tre buxbom till priset av två. De har vi inte satt ner än så jag får återkomma med dem. Vi köpte också lite ljung som jag planterade i en kruka och som nu står på entrétrappen.


Sedan blev det också två krysantemum som står på den andra sidan av trappan.


Det är fortfarande en del blommor som blommar i rabatterna.



Jag snyggade till entrérabatten genom att klippa av alla vissna rosor, men några står kvar...


... och lavendeln blommar fortfarande.



Våra fjärilsbuskar har blommat outtröttligt sedan i juli och blommar fortfarande och drar till sig fjärilar och andra insekter.



I vår nyetablerade perennrabatt blommar rudbeckian...



och även höstanemonen som nog är lite sen, förmodligen för att vi satte den i år.

Nu ikväll började vi planera för var vi skulle sätta boxbomen och hur det ska se ut vid entré mot vägen. Vi kom på att vi nog ska sätta ett träd framför buxbomen till höger om entré och nu måste vi fundera ut vad vi ska sätta för träd. Det ska vara ett som går bra i zon 3 och inte för stort. Gärna ett som blommar, men som inte skräpar ner med frukter på eftersommaren eftersom vi nog kommer att ha kullersten under det. I skrivande stund börjar jag tänka på en Pil. Det kanske skulle vara snyggt. Det blir att konsultera trädgårdsböckerna och läsa på lite. Någon som har något annat förslag?
/Carin

1 kommentar:

  1. När jag tänker på Pil, tänker jag på farfars & farmors Pil i stugan..Den var helt fantastisk! Minns att vi sprang som barn genom grenarna som hängde ner..

    SvaraRadera