söndag 3 juli 2011

Ett år i huset och rosens dag!

Igår var det ett år sedan vi flyttade in i huset. Vi fick nycklarna den förste, men hann inte flytta in samma dag utan Peters flyttlass gick först den 2 juli. Sen kom ju mitt flyttlass den 17 juli. Vi trivs så bra i huset och med att vi har flyttat ihop också. Sen har vi ju förstås en massa projekt i bl.a. trädgården kvar, men vi tar en sak i taget.

Idag är det ju rosens dag så jag bjuder på två bilder från tre av våra olika rosor.




Det här är en Queen Elisabeth som vi har i entrérabatten.
Grand Award, som är en klätterros. Den tredje rosen är en White New Dawn, men den har inte börjat blomma ännu.

Här är mangolden jag sådde för några veckor sedan, den är inte klar att skördas ännu, men jag brukar gallra bland de små plantorna och använda bladen i sallad. Men man kan reda nu se de färgrika själkarna (som sedan ska kokas som sparris).












Vi har hur mycket sallat som helst i olika former, vilket är trevlig i en sallad tycker jag. Tomater har kommit men är förstås inte mogna ännu. I veckan skördade jag den första gurkan. Så god! Önskar att jag hade satt fler gurkplantor, men det får bli fler till nästa år istället.


















Bild på nästa projekt - en perennrabatt. Den får bli klar på några års sikt (annars blir man ju ruinerad). Vi köpte tre pioner (lyckan är total!), två brudslöja som ska vara mellan pionerna, tre löjtnantshjärta, tre blå bolltistel, röd rudbeckia, silkesnäva (marktäckare), purpurklätt och några dagliljor. Sedan köpte jag frön och har sått digitalis, borstnejlikor och aklejor. Jag skulle ha haft riddarsporre också men de hade inte Black night som jag hade ställt in mig på, så jag får komplettera med det senare. Färgerna i rabbatten ska vara vitt, blått och rosa.

Det som har hänt i rabbatten hittills är att jag nästan rensade bort allt ogräs (och fick känningar av mitt diskbråck igen). Sedan rensade vi lite till igår kväll (var ju så varmt på dagen) och sedan flyttade Peter de två Fjärilsbuskarna och Shersminen till deras definitiva plats. Nu är det dags att sätta ner alla inköp i jorden. Just det, jag glömde skriva att jag ska ta sticklingar av våra lavendlar på framsidan till denna rabatt, så vi får en kant av lavendel mot gången.
/Carin

1 kommentar:

  1. Det börjar arta sig! Ni har verkligen tänkt igenom hur ni vill ha det och det ser jättebra ut :-) Önskar jag hade lite mer av det där i mig - förmågan att kunna se det färdiga resultatet innan det är färdigt. Kanske hade man gjort annarlunda. Queen Elizabeth-rosen är förresten helt underbar...

    SvaraRadera