måndag 11 juli 2011

Vi har fått svamp i gräsmattan :))

Carin har satt igång med att slipa delarna till loftsängen som ska stå i arbetsrummet/extra sovrum när många kids är hemma. Den ska bli svart när den är klar. När den kommer på plats så blir det bättre med plats för sovande, arbetande, mitt skräp och jobbpärmar.
Under veckan så kom de flesta växterna ner i perennrabatten. Purpurklätten och silkesnävan är de enda som blommar än så länge. Fjärilsbuskarna, i rabattens framkant, och bolltistlarna, i bakkanten har massor med knoppar på g.
Så gick vi på pumpen igen! Lite svart färg i den röda färgen som Fredde målade med först så blev den inte fullt så "Pepper red", klarröd. Nu ska pumpen få ny grön färg. Jorden fyllas på runtom och så dit med smultron och andra växter. Någon krona att måla i guld fanns inte men initialerna SHG (?). Vi får fråga grannen, som har varit i branschen i 45 år, vem som står bakom de bokstäverna.







Suddigt "Pepper red".

SHG?

Så har vi hittat en "ny" blomma. Den hade slagit sig i slang med Spirean och har började blomma med svagt rosa blommor. Den har många stänglar så den blir nog grann som attan. Som vanligt har vi ingen aning om vad det är?! Men det är kul när det dyker upp lite gammalt i den totalskövlade trädgården.

Juli månad är vår takmånad verkar det som! För ett år sedan regnade det in i Freddes sovrum och i lördags när jag klev ut på balkongen så låg där en träpinne med två skruvar i?!?!

Jag hittade inte var den kom ifrån så jag fick ropa på Carin som har läst många deckare. Hon klurade ut det väldigt snabbt. Jag tror hon gjorde som hon brukar och läste slutet ;) Själv tillsatte jag en utredning som kunde konstatera att det inte fanns några som helst skruvhål uppe i takfoten för de bägge skruvarna. Slutledningen var ganska enkel. Inget brott! Den hade inte bara en skruv lös utan två. Ingen av de två hade tillgripigt något. Sedan hade de bägge lämnat platsen med träbiten självmant! Åhhh, det blev ännu en sak att lägga till på listan till LB-Hus för ombesiktningen!

Lyckan är fullständig! Vi har fått svamp i nya gräsmattan och det betyder att vi har vattnat tillräckligt. Jag kan ju inte ta åt mig hela äran.. det har regnat massor. Så nu ska det bara regna och vattnas lagom mycket så är allt frid och fröjd stod det! "Satan i gräsmattan" heller!! DET växer ju så det så det knakar :( Det stod att man skulle klippa gräset efter ca 3 veckor och samtidigt gödsla! Tre dagar senare så var det rena djungeln igen, vojne, vojne! P

1 kommentar:

  1. Haha, känner igen det där med klippa...vårt gräs växer så det knakar och klipps flera gånger i veckan. Skitkul....

    SvaraRadera