tisdag 12 april 2011

Sådderna i jord

Härom dagen köpte jag det senaste numret av 'Allt om trädgård'. De hade köksträdgårdsspecial, så hela tidningen handlade om grönsaker, och när de skulle sås.

Jag beställde ju fröer för ett tag sedan och för ungefär en vecka sedan dök de upp. Jag har haft mycket på jobbet på senaste tiden så jag hade inte riktigt hunnit med att sätta mig in i när de ska sås. Det var ju nyss vinter så jag trodde jag hade gott om tid på mig.




Så var det inte! Enligt tidningen skulle det mesta sås i mars och tomaterna gärna ännu tidigare. Vart tog tiden vägen liksom? Nu är det ju redan april så jag insåg att det var dags att sätta fart.

Jag plockade fram fröpåsar av tre sorters tomater, gurka och paprika som ni kan se på bilden. Jag sådde förutom dem också en sommaraster, ruccola, plocksallat och basilika.

Resten ska jag så på friland så det blir nog till påsk. Det är rädisor, rödbeta, morötter och broccoli. Jag hade inte beställt broccoli, det är en bonuspåse jag fick och som jag känner mig lite skeptisk till. Jag gillar verkligen att äta broccoli, men kål brukar dra till sig kållarver och det är jag inte lika förtjust i precis. Jag får väl göra ett test i alla fall. Sen har jag också köpt mangold, men den ska inte sås förrän i juni.

Jag tog vanlig blomjord i botten och lade såjord överst och så på med fröna och ett lager såjord över igen. Det här är gurkfrön.






Sedan ställde jag dem på golvet i badrummet och höjde värmen på elslingorna i golvet så att det blir gynnsamt för dem att gro. Det är det varmaste stället i huset just nu. Räknar med att det tar ca 1 vecka tills de första grobladen kommer. Sedan ska jag ställa ner dem i vardagsrummet vid matsalen, där är det tillräckligt med ljus. Därefter väntar omskolning och avhärdning till uterummet, men det får jag återkomma till senare.



Igår köpte jag också en helt vanlig rosenpelargon. Jag klippte ner den ordentligt. Alla blommor fick ryka.




Sen planterade jag om allt jag klippt av som sticklingar. Så av en planta har jag nu sex. Det här var ett tips som jag såg på TV vid den här tiden förra året. De fick dock stå kvar i uterummet, de klarar nog det. Just nu sitter jag och skriver där och det är mycket behagligt. Det är 20 grader just nu och mulet väder, annars hade det varit varmare. Jag är så nöjd och glad för uterummet och det kommer att kännas ännu bättre när vi har gräsmatta och buskar och när grönsakerna har börjat växa här inne.

Det är en härlig tid som väntar nu. Att få börja plantera i rabatter och gräva ner en häck. Det ska bli så roligt att få sätta igång!

/Carin

2 kommentarer:

  1. Jag planterade oxå igår, med barnen. Fast bara solrosor. Tänker att jag kör direktsådd ute sen om jag orkar fixa i ordning vår f d sandlåda till drivbänk! Bra med uterum att ställa plantorna i sen, kan tänka mig att de inet är så kul att ha i badrummet:-).
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Badrummet är ju rätt så stort så det är OK i en vecka i alla fall. Den jobbiga tiden blir att ha allt i vardagsrummet innan allt kan vara på heltid i uterummet. Det kommer bli ett himla bärande. Jåttekul för barnen att så solrosor, det är ju tacksamt att de blir stora också. Lycka till med det.
    /Carin

    SvaraRadera