onsdag 13 april 2011

Planerar för sådd av luktärter

Visst är luktärter vackra och doftar ljuvligt. Det positiva är ju också att ju mer man plockar desto rikare blomning.
Jag har luktärtsfrön hemma men jag har läst så mycket om hur man odlar dem och om alla som också misslyckas med dem att jag inte riktigt har bestämt mig för vilken metod jag ska använda. Men jag tror att jag ska försöka med att göra tidningspappersstrutar och så dem i och sätta ut dem i uterummet med en gång. Vi får se till att ha frostvakt på, men nu verkar det inte bli frost på nätterna i uterummet längre. Fördelen med den metoden är ju att man kan sätta ned papperskrukorna direkt i jorden sen, så att rötterna inte skadas, de verkar vara väldigt känsliga. Sen har jag förstått att de ska ha djupa krukor om man inte sätter dem direkt i trädgårdsjorden och att de ska ha gödning varannan vecka under sommaren. Men den största utmaningen blir väl att få att gro. Här är en bra artikel med luktärtstips. Ska bara gå och köpa en tidning först, vi har nämligen inga dagstidningar, tycker inte att vi har haft tid med det sedan vi flyttade in i huset. Äsch, jag får väl ta med mig morgondagens Metro hem...

/Carin

1 kommentar:

  1. Hm, låter avancerat. Stod och höll i luktärtsfrön i affären här omdagen men bytte dem till mer säkra solrosor som barnen kan joxa med. Känns som ett bra val;-).
    Ha det!

    SvaraRadera