onsdag 6 april 2011

Jag har Judith och Judith i sängen

Värmen spirar i uterummet. På morgonen när man kommer ner är det samma temperartur i rummet som ute. Men på dagen, trots att solen håller sig bakom molnen, så blir det 10 grader varmare i rummet än ute!? På bilden ser man frigoliten som isolerar runt golvet. Under golvet ligger en värmare och om man slår på den blir det varmt och gott om fötterna. Efter ett par timmars drift har temperaturen stigit med 15 - 16 grader och man har blivit ett par kronor fattigare. Tomater är ju fantastiska på att hålla värmen. Man kanske skulle lägga något ton tomater under golvet. Jag har börjat silikona där det har läckt in vatten. Först ut blev skarven mellan de två rutorna som sitter i varje sektion i taket. Skivorna överlappar ca två centimeter men det kapillära gjorde att det droppar in iaf. Men nu är det tätt med en sträng av transparent sanitetssilikon. Några läckage finns kvar t ex där takrutorna kommer ner till långsidan så det blir nästa ställe att täta. Mellan ramen och huset har jag också tätat. Det blev en bred tjock sträng där ramen sitter på övervåningen eftersom de inte lirade på samma nivå. Den transparenta silikonen gör så solen lyser igenom den. Ytterligare några kubik lera måste vi schakta bort på tomtens norra del.. Jag grävde i några dagar..

Njee.. det kom en lastbil med skopa och tog med sig sex kubik lera, grus, rötter, tegelstenar och annat smått och gott. Nu ska det bara jämnas till så ska det bli ängsmark bort till pumpen, till vänster om "alptoppen", och pergola här närmast vid utemöblerna.

Mattan fixar ljudet.

Glömsk som man är så upptäckte jag i måndagskväll att jag hade satt på diskmaskinen UTAN tidsfördröjning. Här kommer det att bli pip mitt i natten när den är färdig och Carin som fortfarande hör höga toner kommer att vakna.

Jag som är såå snabb i tanken, som en pråm i motvind, spanade in den nyinköpta mattan som vi köpt mot skrammel i köket. Slet tag i den och hängde upp den över diskmaskinen, ställde dit grönsaksfatet och fyllde på det med de några torra Mandariner från fruktfatet så mattan inte skulle kana ner. Det funka! Carin fick sin skönhetssömn och mattan hängde kvar på morgonen när jag kom ner och skulle fixa frukost. Mest förvånad vart jag nog när jag kom ner och kom ihåg att jag hade hängt upp mattan och inte som vanligt stod och gapade och undrade vem som i hel…e har... ;)

I sängen ligger Carin och nynnar ”Tryggt, stabilt och jätte jättebra”. Hon nynnar om hur hon tycker att vårt förhållande är. Iof säger hon själv att det är Telias reklam men det tror jag inte på. Hon hade ju fel om ölmärket i "Walk in fridge"-reklamen. Telias andra reklam, "Side burns, Twins mm" får en att fundera på att lägga tv:n ner och sätta en gasolbrännare under och göra om den till en gasolgrill med glashäll. Det enda som talar emot är ju att det inte blir några grillränder av en LCD-skärm och det vill man ju ha! P

1 kommentar:

  1. Hej, kommer ihåg i vårt förra hus hade vi ett uterum, utan vädringsfönster, det gick bra så länge som vi drog för gardinerna. Om vi hade glömt det kunde det vara över 50 grader när vi kom hem efter jobbet. Stearinljusen låg utsmälta på bordet!
    Men det gick att vädra ut värmen bara på några minuter sen kunde man vara där.
    Ha det skönt i vårvärmen!
    Vi saknar vårt uterum, speciellt på vår och höst!
    Anna

    SvaraRadera