onsdag 27 juni 2012

Rostigt rut och dammigt

 Tur att rostigt är populärt. Det är ju så lätt att fixa till. Bara att köpa ett armeringnät och låta naturen ha sin gång. Här har vi pimpat det lite med några veck. Först klippte jag nätet i två delar och förskjöt det ena så rutorna blev fyra, 100 x 100 mm, istället för en på 200 x 200 mm och najade ihop dem. Jag tryckte ner nätet ungefär 250 mm och slog ner 1 meter långa armeringsjärn bredvid nätet som jag också najade fast i nätet. Det blir nog till att sätta ett litet stöd uppe i taket på friggis. Klematisen "Snövit" ska ju blir ruggit stor.

 Fredde har grävt ur för dammen. Han lastade upp nästan 2 ton lera på släpet. Själv behövde jag bara tömma släpet... Det tog en timme och jag var rätt slut efter det! Urgrävningen är bara som en första test med en pressening för att kolla av storleken. Djupet är bara 60 centimeter just nu. Det ska dit lite växter. Bl a har jag spanat in en "nakenros" som praktiskt nog inte kräver mer än 30 cm. Vi får se om Fredde får nöjet att gräva något ton lera till!
Några växter ska nog flyttas lite som t ex Cypressen som troligen får ge sig av lite mot gatan, vänster i fotot.

Östra entrén på uterummet har fått ett trappsteg. En gammal kantsten som praktiskt nog kom fram när vi grävde för plommonträdet "Carola". Kanten har också fått grus och några kullerstenar. Fredde har fått slita ont och har även grundmålat de svarta slangarna på vattenutkasten, bredvid stupröret. En sista strykning ska det bli med husets grå färg. P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar