torsdag 21 juni 2012

Mystisk blå bergvallmo

Vad blommar just nu?

Anemonerna har slagit ut i full blom i olika formationer, här med inslag av vitt...

...och denna rent blå.


Bredvid anemonerna har en storblommig klematis slagit ut med flera blommor. Det är en av de vi köpte billigt i höstas, när många perenner reas ut. Riktigt fin är den.


Jag är oerhört nöjd med dessa sibiriska vallmoer. Förunderligt att en och samma växt kan producera vita, orange, gula och röda blommor. Det står att den gärna fröar av sig så jag ser fram emot många fler.


Mina borstnejlikor som jag frösådde förra sommaren. Jag har frösått ännu mer i år, men de kommer ju att blomma först nästa år. Jag minns borstnejlikor från min farfars trädgård som speciella, så de här blommorna får gamla minnen att komma tillbaka. Min farfar hade förmåner att jobba med sin hobby, dvs. inom parkförvaltningen i Linköpings kommun. Han hade en fantastisk trädgård med många ovanliga sorters blommor och buskar.


Så till den blå bergvallmon som Peter har köpt fyra exemplar av. Jag har läst att de är lite svåra och sur jord ska de ha så de har blivit lite specialbehandlade. En av dem har nu börjat blomma.

Inte ser den speciellt blå ut... Den skulle enligt beskrivningen vara purpurblå. Är det så här purpurblått ser ut?



På vår ännu inte uppodlade del av tomten blommar nu flera stånd av prästkragar vackert nu i midsommartider.
TREVLIG MIDSOMMAR!
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar