söndag 10 juni 2012

Jag är så nöjd

På nationaldagen jobbade vi vidare med den vita rabatten. Vi åkte över till Rappne och handlade trädet vi ville ha här.


Det blev en Hakuro Nishiki. Jag är så nöjd, den blev jättefin, särskilt från vår uteplats, där bakgrunden är syrénbuskaget.


Här är vyn från det hållet.




Sedan planterade jag ut ca 20 vita ranunklar. Jag tror att de ska blomma i juli.


Vi ska ha trampstenar i rabatten för att enklare komma åt att rensa och de upp och nedvända krukorna visar var de ska sitta ungefär. Jag satte också ut några grupper av vita rosenskära som jag förodlat, de verkar ta sig bra. Sen sådde jag också ut vit kornvallmo.

Växtlistan ser nu ut så här:
Hakuro Nishiki
Summersnow (klematis)
Festiva Maxima (pioner)
Muscadet (liljor)
Fyra olika sorters funkia
Prästkrage
Vit purpurklätt
Vit ranunkel
Vit rosenskära
Vit kornvallmo


Jag har också frösått Vit röd rudbeckia, och har fem pyttesmå plantor, men grobarheten var inte så bra och de har inte vuxit mycket, så jag låter dem stå kvar på tillväxt i växthuset ett tag till. Jag letar också efter vit Viol, men jag har ännu så länge bara hittat någon enstaka planta, så jag kommer nog att beställa hem frön och driva upp själv till nästa år. Har tänkt att de ska fungera som marktäckare. En Vitpytta ska vi nog flytta dit också från en annan rabatt. Dessutom ska jag köpa Vit höstanemon och Vit Höstflox.

Jag har också köpt frön av vit Digitalis som jag ska så nu. Jag kommer att plantera ut dem i slutet av sommaren och så kommer de att blomma och fröså sig nästa år.

Rabatten ser försås väldigt gles ut just nu, men med tanke på hur tät vår rabatt mot planket ser ut andra året så ska jag inte köpa för många växter. Det blir mer ekonomiskt att dela och sprida de växter som växer upp nu.


Eftersom det var nationaldagen firade vi med jordgubbar och grädde till fikat och mousserat till vår salladslunch. Sen skulle jag ändå baka till jobbet, så jag gjorde rabarbermuffins som jag dekorerade med jordgubbar och grädde med vaniljsocker i. Receptet finns på min matblogg.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar