tisdag 3 juli 2012

Det växer

Pioner tillhör absolut skaran av mina favoritblommor och nu har den första i vår trädgård slagit ut.


 Den här är en Festiva Maxima. Vi har fyra stycken av den sorten i trädgården, men denna blir den enda som blommar i år. De andra är lite för unga, så de kommer nog nästa år.


Alliumen har nu blommat över, men så här såg den ut för någon vecka sedan.


Bergormroten har kommit och den blommar ända in i september.


Man tycker ofta att det inte händer så mycket i trädgården och vill att allt ska börja blomma NU. Så här såg det ut i början av juni. Schersminen till vänster.


I morse tog jag den här bilden så man ser ju skillnaden. Schersminen doftar nu för fullt (fantastisk doft)och Syrenbuddlejan (två st) kommer starkt. Till höger blommar backtimjan och det vimlar av bin och humlor. Lavendeln som jag satte flera olika sorter av i våras, kommer lite olika. Det är bara den vita som har slagit ut än så länge.

Som sagt var jag uppe i morse (ca 04:30) och tog denna bilden. Min dotter är på väg till Grekland och jag ville prata med henne innan hon åkte från Arlanda. Det är verkligen mysigt att vara ute riktigt tidigt på morgonen och varje gång det händer så tänker jag att man borde gå upp tidigt betydligt oftare.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar