fredag 1 juni 2012

Ny gång och ett litet woodland

Peter har jobbat hårt med att anlägga alla gångar. Det känns på en gång bra mycket "färdigare" nu när man kan gå på en gång direkt från huset upp till köksträdgården. Istället för att gå upp och ner och åt sidan för att komma fram.


Den vita rabatten kommer att ligga innanför plåtkanterna till vänster. Ännu så länge finns bara en Jätterams planterad. Det är ingen jätte ännu så länge som ni ser. Det här var i princip den enda växten som Peter ville ha just här. Vad vi ska ha till höger och vid ingången till köksträdgården har vi inte riktigt bestämt än. Jag vill ha något som bygger lite höjd, t.ex. en till rosenportal. Om det ska bli det så får det bli senare, Peter har byggt så himla mycket nu, så han får ta det lite lugnt med konstruerandet. Från början hade jag tänkt att ha en buxbomshäck vid ingången. Men nu rekommenderas man ju att inte köpa Buxbom längre för att inte sprida virussjukan. Man kan också tänka sig en lavendenhäck eller ersättningsväxter till Buxbom t.ex. Japansk järnek, Myrtentry eller Drärgidegran.

Gången till vänster går till friggebodens dörr och rakt fram kommer man till köksträdgården.



I korsningen finns vad jag just nu kallare ett miniwoodland. Det består av ett gammalt körsbärsträd, ett syrénbuskage och lite mer ängsbetonade blommor.


Vi har från andra delar av tomten flyttat dit några violer, förgätmigej, en näva och nu senast gullvivor. Förutom det så finns här blåsippor, vitsippor, hundkex, en snöbärsbuske och en lönn och lite hassel (de senare ska jag ta bort). Fler sorter kanske dyker upp senare i sommar. Syrénerna är ganska höga och jag ska såga ner de största grenarna när de har blommat över. Jag tog några förra året, och det kommer redan skott underifrån, men att såga ner resten i år blir en bra föryngring.


Det växer i köksträdgården och här är en jättedålig bild på ärtor och bondbönor som växer med en rasande fart, och första rädisan tog jag igår. I morgon kommer jag att skörda den första gurkan tror jag. Det är så gott med egenodlad gurka, som smakar något (typ gurka). Jag såg i ett inlägg på bloggen från förra året att jag skördade den första gurkan 3 juli, lite skillnad!
/Carin

1 kommentar:

  1. OJ,det händer verkligen mycket i er trädgård och fint blir det åxå
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera