lördag 22 oktober 2011

Renovera sovrum (efter 15 månader)

Dags att renovera. Det är inte så farligt som det låter men vi vill faktiskt fräscha upp ett av sovrummen. Vi ska ta tag i "sovrum 4" på planlösningen, dvs. rummet mitt emot trappan på övervåningen.

När vi skulle bestämma tapeter i det här sovrumet så hade vi ingen fantasi kvar när det gällde att välja bland standardtapeterna så vi tog bara en och det blev en rätt så neutral silvergrå tapet, rätt tråkig faktisk.

Men att välja en annan tapet än standard under byggtiden är en dyr historia, dels kostar tapeten mer förstås men sen så vill LB-Hus ha ett procentuellt tillägg på tapetpriset, typ bara därför att. Så vi sa redan då att vi får göra om själva senare. Familjesituationen ser lite annorlunda ut nu än vad den gjorde när vi byggde (ungdommarna flyttar ut). Så nu använder den som är hemma rummet. Nu kommer Vickan att använda det lite mer så vi tänkte att hon skulle få lite mer inflytande över hur det ska se ut. Dessutom skulle jag beöva lite utrymme för min symaskin, provdocka och för mina papper.

Så planen är att måla om, köpa ett litet skrivbord på Blocket (som ska målas det med) och sätta upp några snygga gardiner. Nu letar jag inspiration.


Beckers har en ny färgkollektion som heter Beckers Elegant, det verkar vara pastelliga kulörer med en svärta i som drar ner intensiteten. Jag ska ta mig en titt på dem. Bilderna ovan är från den kollektionen. Det som också är bra med denna färg är att den är godkänd av Astma- och allergiförbundet, så den ska vara bra för både människor och natur.

Lindblomsgrönt
 Under byggtiden plöjde jag en massa olika heminredningstid och då fastnade jag för ett rum där väggkulören hette lindblomsgrönt, det kanske lutar åt det. När det gäller gardiner vill jag sätta upp hellånga längder som går ut på båda sidorna om fönstret. Det blir nog inte siden som vi har i vårt sovrum, utan kanske linne istället. Tror det skulle vara snyggt att måla ett skrivbord i antikgrått till.
/Carin

4 kommentarer:

  1. Grönt är jätte fint!!

    SvaraRadera
  2. Hej, såg att det är fel i länken till din matblogg Carin http://salstamm.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Jenny, jag hade glömt en bokstav. Nu ska den funka!
    /Carin

    SvaraRadera
  4. Hejsan,
    vad kul att ni ska renovera ett sovrum. Jag tycker verkligen om den gröna färgen. Det skulle vara roligt om du vill visa upp detta projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
    Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera