söndag 16 oktober 2011

Höst i trädgården, nytt träd och planering av rosenbåge m.m.

I lördags var vi inne i Stockholm och fikade. Det var en bröllopspresent från mamma och pappa som skulle utföras i oktober. Ni kan läsa om vår dag på min nya blogg Salsta m.m. Jag tänkte blogga lite mer om mat, bak, sömnad, fest och vardag på den bloggen och så blir det lite mer renodlat hus, trädgård och inredning här.


I trädgården är det höst, jag har klippt bort alla tomatkvistarna och lagt dem i köksfönstret och hoppas de mognar där.


Vi åt lite kokta rödbetor nu ikväll, men det finns fortfarande några kvar i jorden

Alla morötter drogs upp

Jag satte lavendelsticklingar i september. Jag trodde att det var i det senaste laget, men eftersom hösten har varit så mild verkar de ha rotat sig. Jag sätte dem i en kruka som jag grävde ner. Man ska tydligen sätta dem nära kanten, så rotar de sig bättre. Tyvärr tror jag att katterna har ryckt upp ett par stycken, många katter i grannskapet. Jag tänkte att lavendeln ska få kanta den västra perennrabatten mellanden  nedsänkta uteplatsen och friggeboden.

Prunusträdet till höger
I veckan köpte Peter ett Prunusträd som vi ska sätta längs östra långsidan, det behövs för att bryta av fasaden lite. Det ska visst bli frukter på den men det är inte säkert att de är så goda. Vi får väl se nästa sommar. Trädet har en vacker röd färg nu på hösten, snyggt mot den grå fasaden.

Precis bakom trädet har vi tidigare plantera stockroser, de var vi nu tvugna att flytta, så Peter började gräva upp gräsmattan lite längre bort och satte ner dem där. Har tyvärr inte bilder på planterat träd ännu. Det kommer senare.


Peter har skaffat ett par stolpar som vi provade ut var de ska stå. De ska bilda en rosenportal med dubbla bågar. Den ska bli ca 2,30 hög över gången med en överliggare. Mellan de båda bågarna kommer Peter att sätta på ribbor där rosorna ska klättra. Vi har inte bestämt än riktigt vilken sort vi ska köpa, utan det får vi bestämma i vår.

/Carin

1 kommentar:

  1. Det är så härligt att se hur det ännu blommar ute!
    Ska ta och kika in på din andra blogg tror jag minsann, ha det gott!

    SvaraRadera