torsdag 13 oktober 2011

Båge med murens avvärjande sväng i sikte!


Gatstenarna framför entrétrappen söker sig så sakta, rad för rad, närmare ut mot gatan. För att lätta upp de strikta funkislinjerna så får gatstenarna svälla ut lite på mitten och bilda en båge. De två ensamma gatstenarna, en till vänster i bilden och en lite längre bort på den avjämnade sandytan, ligger som höjdriktmärken. Inga utsvävningar på höjden inte... eller varför inte!



Bågen kommer att fortsätta ända tills den krockar med offerdalmuren. Den här sista svängda biten har ingen praktisk betydelse men borde dra blickarna från den stora, tillsvidare grusade, parkeringsplatsen som blir framför huset. Byggnadsnämnden beklagade sig visserligen för att det "bara får plats en bil på parkeringen". Vi ska nog få både två, tre och fyra bilar på plats om det inte dyker upp några bautaekipage som limousar eller husbilar.


Det mjuka, gosiga gårdsgruset 4/10 har kommit på plats på entrétillfarterna. En intressant reflektion, när man står i det enorma grustaget, är att gårdsgrus 4/10, i samma grustag, även kan tituleras gårdssingel 4/10 ;)! 4/10 innebär att gårdsgruset i denna blandning innehåller storlekar mellan 4 och 10 mm. P

1 kommentar:

  1. Jag blir alldeles imponerad av hur ni bygger och fixar med alla dessa stenar av olika slag...Vår grusgång samt markarbete för hela gräsytorna vart klar på sisådär 6 h:-). Det jag är mest impad över är nog egentligen att ni vet hur ni vill ha det, jag är gräsligt dåligt på att bestämma mig och även att se framför mig hur olika alternativ kommer bli. Får bli en sån trädgårdsarkitekt här till våren tror jag!
    Ha det gott!

    SvaraRadera