torsdag 5 maj 2011

Nu är det bara att börja växa


Den ena rabatten blev så äntligen klar. Lite små justeringar ska till vid muren. Höjden får bara vara 20 cm så vi måste fylla upp lite framför för just nu är den hiskliga 23 cm på sina håll.
Rosa Queen Elisabeth-rosor med insprängda vitpyttor inramade av lavedel och en idegran på var sida om trappan borde väl bli lite grannt!


Det blev till att knäcka lite mera rygg för att bli klar med hela avenbokshäcken runt altanen.
Leran blir stenhård när den torkar så grabbarna hjälpte mig när Carin och jag var i Göteborg. De vattnade leran. Sedan så la de dit en presseningen över. Pressen fick ligga en vecka och då blev det hyffsat lätt att gräva.


Det skruvades fast mer "Platonmatta" och svart odlingsväv för att hålla jorden på plats..


Fredde fick hjälpa mig med att fylla på jorden. Ner med avenboken. De till vänster är de som är lite högre, ca 140 cm, från början och de till höger är ca 100 cm. På bilden är inte alla plantorna nere. Häcken går inte helt ihop utan det finns en öppning på ca en meter. Jag tog några bilder när det var klart men det snöade så hiskligt så det blev mest vitt. I öppningen ska vi sätta ribbor stående, som ett staket men ganska glest. Där jag står och fotar ska vi plantera en vit klängros som vi ska belysa som man då ska kunna se genom spjälorna. Hoppas att det blir bra.


På vår årsdag, i år i påskhelgen, åker vi alltid bort några dagar. Vi har gjort ett par misslyckade, kalla och ruggiga, försök till Köpenhamn och förra året en fantastisk tripp till Berlin. I år styrde vi kosan till Göteborg. En underbar stad på många vis och i år hade vi minst sagt vädret med oss.
På bilden ser ni två blommor i Trädgårdsföreningen, Carin och en Backsippa.


Jag hade bokat på Scandic Opalen och blivit lovad "nyrenoverat och jätte fint" men verkligheten var inte i närheten. Bokningen hade inte koll på läget. Det fanns nyrenoverat men det var inte där vi hade blivit inbokade. Men Opalen fixade snabbt ett kanonrum på Scandic Crown med utsikt över "läppstiftet" och där man bl a även kunde titta på de exotiska spårvagnarna. Som här på Hisingebron, tror jag att det är! Bron som jag ALLTID hamnar på av någon anledning när jag kör bil i Göteborg fast jag inte ska upp på den! Och så hamnar jag ute på ön Hisingen!


Dagarna går ut på total avkoppling..


njutning och mat..


på olika sätt. Här avnjuts maten på en fransk krog, Ma Cuisine, med menyn på griffeltavla. Vi hade tur för det var inte många krogar öppna på annandagen. Vi var bara två sällskap mellan sju och nio så jag förstår dem. Maten, lamm och anka, var underbart god. P

1 kommentar:

  1. Visst har vi det bra här på Västkusten :-) Fina blommor i Trädgårdsföreningen förresten... Det kommer bli kanon med rosor och lavendel vid entrén. Synd bara att det inte växer så fort som man vill. Skall bli spännande att se resultatet framöver. /Linda

    SvaraRadera