onsdag 29 december 2010

Plus och minus i köket

Nu är allt i köket klart, det var en del fix kvar när vi flyttade in. Så nu kan jag fortsätta serien "Plus och minus" med att göra ett inlägg om köket. Jag tycket i stort sett att det mesta ligger på plussidan.



T.ex. den här "elstolpen" som byggdes om några gånger för att bli som vi ville. Byggarna förstod inte riktigt storheten i lösningen. Vi ska sätta upp små hyllor för t.ex. att ladda telefonen på osv. Vi har också ett multimediauttag eftersom vi funderar på att sätta en frukost-tv på väggen till vänster. Uttag till centraldammsugaren sitter också här.




Vi valde vitvaror från Siemens med tillvalet att frysen skulle vara självavfrostande. Micron är standard och ugnen som vi från början ville ha med sidohängd dörr är också från Siemens. Men vi var tvungna att byta ugn för att skåpslådan till höger gick inte att öppna. Ungshandtaget var i vägen för lådan.



Till höger om ugnen har vi ett jalusiskåp, också ett plus...



...att man lätt kan gömma undan matberedare men att den ändå är nära till hans.




Mellan kylskåp och arbetsbänk är det 165 cm, ett perfekt mått har vi märkt. Precis lagom för att ha allt tillgängligt men inte för trångt heller för att vara flera i köket.
Köksluckorna kommer från Ballingslöv och vi valde luckan Solid.




Fläkten är en Thermex, som vi valde som tillägg, vi ville ha en som var lite bredare, den här är 70 cm. Mosaiken är jag jättenöjd med. Den heter White mix och kommer från Höganäs.




Granitskivan heter Absolut Black och kommer från Diapol. Diskhon är en Franke och jag är jättenöjd med EN stor ho. Här går både plåtar och stekpannor inkl. handtag ner.



Tvål och diskmedelspump.


Det som var ett stort önskemål från min sida när vi skulle planera köket var att jag ville ha en rejäl arbetsbänk. Den här är 150 cm bred mellan spis och diskho, förut hade jag 60 cm... Dessutom är det en bra arbetsbänk på bardisken.
På golvet har vi klinker, det är jag också väldigt nöjd med, standard är annars ekparkett. Här kan man också se vårt "sockeluttag" eller "smullucka" som vi kallar det. T.o.m. barnen tycker att det är jättekul att sopa in smulorna i sockeln (kopplad till centraldammsugaren).



Den här lösningen har vi på sophanteringen. Den finns i ett utdragsskåp till vänster om diskhon. Vi ville inte ha den under diskhon för att det alltid är någon som står där när man själv ska slänga något. Så på Peters förslag beslöt vi oss för att prova den här idén och det är en perfekt lösning! Under diskhon förvarar vi plastpåsar och lite rengöringsgrejer.

Till höger har vi den helintegrerade diskmaskinen, också ett tillval.



Bardisken från matbordssidan.



Och lite julstök från andra sidan. Vi håller på och plockar fram julmaten på julafton.



Bardisken är jättebra att använda som buffébord.



Så till lite minus. Vi fick inte spottarna placerade riktigt där vi ville, men här tycker jag att det är bättre än i badrummet.
Peter påpekar också att det är ett minus att alla maskiner piper. Både micro, ugn och diskmaskin. Första kvällen vi diskade utbröt en mindre panik över vad det var för ett mystiskt pipande som kom och gick. Vi har försökt ställa om micro och ugn och fått ner oljudet en del.
/Carin

10 kommentarer:

  1. Det piper! Det piper från ugnen, det piper från micron, det piper från diskmaskinen. Förbannade pipande!
    Här flyttar man från en micro som piper tre gånger och läängtar efter att få något datoriserat så man kan ställa om till baaara två gånger. Vad händer??
    Ugnen piper varje sekund i TVÅ MINUTER om man inte stänger av den!! Nu har vi ställt om den till MINIMUM.. ett pip i sekunden i tio sekunder.. tror Siemens att man är döv eller??
    Ugnen piper också.. inte en gång utan gör ett dubbelpip i TIO sekunder! I högra bakfickan har jag en trettio centimeter lång skruvmejsel.. om, jag menar när jag kommer underfund med var det piper ska jag slå in mejseln och vrida om tills den bara piper två gånger!
    Diskmaskinen piper också.. i TREEE timmar… så tyst så tyst såå tyst. Första gången vi hade diskat påminde starkt om den där leksaken som batteriet börjar ta slut på som tystnar en stund. Man letar och väntar, letar och väntar. Eller batteriet i brandlarmet. Vad var det? Där igen! Tills man lär sig.
    Aldrig mer Siemens! P

    SvaraRadera
  2. Vi har bara Siemens vitvaror, men inte hunnit testa dem så mycket. Vår diskmaskin piper ingenting - det hörs inte ens att den är igång... Så ni valde nog bara fel modell... Micron har vi bara testat en gång så jag vet inte om/hur mycket den piper, men jag kan återkomma i frågan.

    SvaraRadera
  3. Eftersom diskmaskinen är helintegrerad så är det svårt att komma undan ljudet från den. Man ser ju inte att den är klar annars. Nu vet vi om vad det är i alla fall, så det är helt OK.

    SvaraRadera
  4. Visst det piper lite grann, men hur skall man annars veta när maten, disken, tvätten etc är klar?
    Kör själv på Siemens "vitvaror" (rostfria) rakt igenom och har inget att klaga på. Kör även på en inbyggd diskmaskin och la till några hundringar för en som var/är extra tyst. Å'h attans så positivt överraskad jag är, över tystheten. Nä, leve Siemens vitvaror! Själv har jag då aldrig haft bättre vitvaror nån annan stans, där jag tidigare bott.

    Sågar mao er sågning av Siemens vitvaror!! ;-))

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  5. Jobbigt med pipande saker i huset, särskilt innan man lärt sig hur allt funkar. Vi har dock inte haft så mkt pip, men så har vi inte Siemens heller...
    Er el-panel var smart, vi hade något sånt i tankarna också men det blev på en hylla i tvättstugan i stället, och inte så väldigt genomtänkt. Så kan det gå!
    Gott nytt år på er!!

    SvaraRadera
  6. Jaha, då blir det väl bara jag och Ola på RixFm som dissar "oljudet" ;)
    Vi har också en inbyggd diskmaskin och den är otroligt tyst. Det tog några gånger innan vi förstod att den faktiskt hade börjat diska.
    Jag har kört Siemens i 15 - 20 år och de har funkat klockrent.
    Däremot så hade min förra micro, 10 år gammal Whirlpool, mycket smartare och snabbare funktioner än Siemensmicron.

    Låt vitvarorna pipa in det nya året. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag undrar var ni köpte ert jalusiskåp och gärna vilka dimensioner det har, för det ser ut som det är lägre än IKEA's. Och jag vill nämligen ha något lägre än deras.

    Vore tacksam för svar.
    Fint kök förresten! =)
    Mvh Patrik

    SvaraRadera
  8. Hej Patrik!

    Hoppas det går bra att jag svarar här, jag hade lite problem med att komma in på din blogg. All köksutrustning kommer från Ballingslöv, så jag rekommenderar att du tittar in på deras hemsida, där finns alla mått. Lycka till!
    /Carin

    SvaraRadera
  9. Vilket fint kök! Jag undrar var du köpt dom där tvål och diskmedelspumparna? finns säkert inte kvar men man kan ju fråga :)

    SvaraRadera
  10. Hej nook elin,
    Det är köpta på Åhlens och de finns inte kvar, vi jagade de sista exemplaren till våra badrum, tyvärr har vi varit tvugna att byta ut pumparna på två av dem för att de slutade att funger, det var ju lite synd.
    /Carin

    SvaraRadera