tisdag 17 maj 2011

Fredde öser på, nr 1

Klematisarna har börjat slå ut. Hoppas att de ska växa lite mer på höjden. Annars är det inte så mycket perenner som blommar i trädgården.


Fredde, yngsta sonen, har tagit sig ann östra sidan. Han jämnar ut och kör ut jord. Denna gång blev det 2250 kg jord på släpvagnen.


Syrenen, den gamla mörklila, klarade sig inte. Vi satte ner ett päronträd istället.


På norra sidan har han också börjat plana ut. Vi har ändrat om lite och ska ha en platå bakom plommonträdet. Spirean till vänster är en av de få växterna som är kvar sedan gamla tomten. Äppelträdet har fått massor med blommor. Det blir förhoppningsvis till att gallra rejält. P

3 kommentarer:

  1. Hej hopp
    Jag har en undran....stolpen som ni har klematisspaljeerna mot, har ni bara satt en stolpe där ni ville ha den? För den ser inte ut att vara en del av något annat....jag vet inte var jag ska sätta mina klematis, men det är ju lite smart i så fall att bara bygga upp spaljeerna där man vill....om ni fattar hur jag menar;-)

    SvaraRadera
  2. Jepp! Vill "någon" ha den någon annanstans så är den lite jobbig att flytta.
    Jag har grävt en grop, fyllt på med lite betong, ställt ner stolpen och fyllt med knytnävsstora stenar och betong. Rejäl lutning på toppen av betongen så vattnet inte ska stå kvar runt stolpen och sedan dit med mera sten så det blir lite luftigt.
    Borde väl egentligen ställt en järnsko betongen och skruvat fast stolpen i den.
    Det kommer snart(?) bilder på järnspaljer till klängroserna på bloggen.. ska bara göra dem först!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Vad fint ni får det, ni kommer säkert lyckas med era blommor! Kul att se uterummet på håll också.

    SvaraRadera