söndag 22 maj 2011

Rädisor, sömnad och luktärtor

Första rädisorna är upptagna, jag sådde dem i ett tråg i uterummet, vi kunde också ta lite sallad och basilika till maten.









Igår var vi på Linum och köpte tyg till en duk att ha i uterummet, så den syddes i morse. Resten av dagen har jag hållt på med gardiner till uterummet men de är inte klara än så det kommer senare. Vi behöver gardiner, det blir för varmt när solen ligger på, sen blir det nog lite mer ombonat också, tror vi.


Jag har sått luktärtor, som jag vann från bloggen Cesars trädgård förra året, för någon månad sen. Jag satte dem i tidningspapperskrukor. De har tydligen väldigt känsliga rötter och på detta sättet hoppas jag att jag inte stört rötterna så att de fortsätter växa när jag har planterat ut dem.






Nu har jag alltså plnterat ut dem i stora zinkkrukor, rötterna kan tydligen bli ca en meter långa. Återstår bara att ta fram ett stöd till dem.


Peter har flyttat om en massa buskar, det kommer nog en rapport om det endera dagen. Sen har vi också haft trevlig besök av vår bröllopstoastmadame idag. Lite planering och mat, bl.a. första rabarberna från trädgården.
/Carin

1 kommentar:

  1. Visst är det magiskt med den första skörden? Och vad kul att luktärterna tar sig så fint. Det var helt ljuvligt underbara här i år och jag ska också snart plantera ut mina. Det blåser bara så himla mycket så jag vet inte om jag vågar...
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera