torsdag 4 november 2010

Tyvärr bara ett fel av två möjliga

Idag tog jag tag i oljudet. Någon som har åkt Finlandsbåt och hört när hytten bredvid spolar i toaletten?

Nu ruttnade jag och borrade hål i nya väggen. Vi har pröjsat 11 papp för att få nästan alla väggarna på övervåningen isolerade så då ska det vara hyfsat tyst iaf tycker jag. Det var bara att måtta från alla väggar och ta tag i det.

Första hålet blev mellan centrum toastolen och där vattenpåfyllningen till toastolen kommer ut. Jaha.. och vad händer? Avloppsröret från toastolen gör en krök i väggen och går precis där jag borrar första hålet. Inte riktigt vad jag tänkt mig men nu förstår vi varför det låter så förb....t. Isoleringen ligger på andra sidan röret, där det finns mer plats, och det är helt oisolerat åt vår sovrumsvägg. Så nu ska jag pula in isolering, isolering mot ljud och hoppas att vi kan ligga i hytten på Finlandsbåten någongång och nostalgiskt komma ihåg hur det en gång lät hemma hos oss.

Alla fel är inte så lätta att komma underfund med. Snickare J har krupit på vinden, ormat sig över installationsgarderoben i klädvården för att försöka se om utgående ventilationsrör är oisolerad. Det gick inte.
J fick åka och hämta en kamera på kabel och då gick det bättre. Tyvärr så löste det inte problemet eftersom röret var isolerat. J har börjat riva taket i klädvården för att fixa till ventilationen. Röret var draget uppe under taket men saknar sista dragningen genom taket. Så det blev ett samtal till NIBEs injusterare för prel bokning av mätningarna som de fick avbryta för någon vecka sedan. Imman på badrumsspegeln skulle de klura vidare på.

Idag dök också plåtslagaren upp till min förvåning. Igår regnade det hyffsat rejält från sydväst. Allt regn som slår på väggen ovanför balkongen rinner längs väggen, ner på plåten mellan våningarna.. och utav någon outgrundlig anledning så rinner det längs plåten och droppar ner vid entrédörren!! Så igår var jag på balkongen och tejpade plast, tryckt in inplastade dynor mellan vägg och utemöbler (vräktes bort av "farbro blås" ganska omgående), tryckt in plast ovanför plåtlisten för att få vattnet att ta andra vägar men tji, lagt pannan i djupa veck och grunnat på hur f..n ska jag få till det här.
Så kommer de, plåtissarna. De går och tittar på undersidan av balkongen!? Det är bara att gå och öppna dörren och förvånat undra vad de ska göra. "Jo det saknas en plåt på balkongen som ska hindra vattnet från att rinna mellan huset och balkongen. Vi skulle åka förbi och kolla hur det ser ut. Är det ok att vi kommer på tisdag och fixar det." "Nänä det där är mitt projekt, far å flyg. Vet ni hur blött och kallt det var om fötterna igår, kläderna fick jag torktumla två gånger, när jag försökte stoppa forsandet på balkongen!"
Sa jag inte, tänkte jag inte! Ibland "hjärtat" är jag snabb i tanken! Vilken befrielse! Änglar finns. Tror jag kan lägga lite tid på något av de andra projekten. Slutfinishen på trappan t ex. Nu ska jag gå upp till mitt oljud. Kanske har någon isolerat avloppet medans jag suttit här och flummat! P

2 kommentarer:

  1. Änglar, visst finns dom!!

    Men åh så trist att behöva demolera väggen på det viset. Jag hoppas att du fick ordning på ljudet... Vi hade en toa med kvarn i Väsby och DÄR - vill jag lova - lät det som en Finlandsfärja!!

    SvaraRadera
  2. Väggar isolerar sig inte själva så ofta. Tyvärr. Trist att behöva ha sönder väggen sådär...det är mkt som är trist när man bygger hus har jag märkt...Men i slutändan nångång så funkar väl allt som det ska förhoppningsvis!
    Ha det!

    SvaraRadera