tisdag 23 november 2010

Tom vägg visar

Uterummet är NÄSTAN färdigt. Två små löjliga vinklar för att hålla fast en tvärbalk vid en av takluckorna är det enda som saknas på själva rummet. För över en vecka sedan lämnade de Svedala men de har ännu inte hitta hit. Men det är klart.. vår adress, numret, finns ännu inte på Hitta, Eniro eller någon annan ”vivetvardinbrevlådabor” -site!
Jag har tätat runt bjälklaget så det inte nordanvinden ska dra rätt in under oss. Vi har satt på en värmefläkt men än så länge blir det bara fyra grader varmare inne i glashuset än utanför... brrr!

Rätt som det var under uppvärmningen så gick säkringen i vardagsrummet och i uterummet. Carin stod och strök med tv på och då upptäckte vi att det var samma grupp på alla uttagen. Vi hade inte tänkt på att säga till att det skulle vara en annan säkringsgrupp till utomhusuttagen eller.. vi tog nog förgivet att det var separata grupper. Ytterligare en sak till på listan för vår andra elfirma att fixa till. Dessutom ytterligare en sak att skriva på listan som förstärker vår tro på att man ska ha ett tidigt möte med elfirman som ska dra elen i huset så man slipper sådant här onödiga dubbelarbete.


Sist jag blåste en säkring hemma var när jag ordnade en tävling mellan våra vattenkokare. Då upptäckte ja... Ni kanske inte brukar ha tävlingar mellan era vattenkokare? Iaf så skulle jag testa om Carins högresta chiliröda OBH-maskin var snabbare på ”1.5 liter vattenuppkok” än min kurviga, chiliröda Exido. På upploppet går säkringen! 12 uttag på samma säkring! Det gäller att välja rätt uttag om vill ha mycket power.
Och duellen? Det var bara att kalla till omstart. 5 minuter och 50 sekunder senare defilerar OBH:n i mål samtidigt som Exidon gick in i sista kurvan. Ingen tuff strid på upploppsrakan. Inget vatten som gungande försökte hjälpa sin wattstinna kokare i tvekampen ner för upploppet till massornas förhoppningsfulla påhejande och jublande.

Igår rensade vi tvättstugan för 3:e gången. Dags för spackling och ommålning efter utbytet av takanslutningarna för några veckor sedan och ventilationsanslutningens montering.
Eftersom vi inte har hört något från trappfirman på två och en halv månad så var det dags för ett mail. Ett vagnstycke skulle bytas ut och det ska lackas vitt. Jäkligt lång torktid måste det vara. De håller på och letar efter det. Det kanske också är skickat?

Före och efter bild på vårt nya stilrena köksur. P

4 kommentarer:

  1. Snyggt ur - svårt att veta exakt om man kommer hinna till tåget dock...

    Vi har också kommit fram till att elen måste man få vara med tidigt och fundera kring.

    SvaraRadera
  2. Ja det är mycket man lär sig av sitt första husbygge måste jag säga..och som man skulle göra annorlunda om det blev ännu ett hus.
    Och jag håller med - visst är det konstigt hur väldigt lång tid vissa saker kan ta*skakar på huvet*!
    Ha det!

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Intressant hur ni gör med isolering av altanen. Isolerar ni bara runt om eller kommer ni skjuta in isolering under hela altanen?

    Vi är i färd att bygga altan till våren och jag har grunnat på hur jag ska göra med isolering, eftersom vi förmodligen väntar med uterummet till året därpå. Detta ser ut att vara en lösning på mina grubblerier. Perfekt!

    //Fredrik

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Jag har bara isolerat runt om, 50 cm. Sedan har jag försökt få det tätt upp mot golvramen. Också med frigolit. Gick mycket lättare än jag trodde. Någon cm för hög så har jag tryckt, kilat in den. Jag körde med 70 mm tjock för att den inte skulle gå sönder. Tyvärr kom snön annars skulle jag även kört med lim i alla skarvar och mot träreglarna. Vi har satt en frostvakt under golvet som nu torkar ut virket och förhoppningsvis värmer upp och torkar ur marken. Hoppas att det ska kunna funger lite som magasin. Det kanske är overkill med allt men det är lite spännande och se hur det kommer att fungera. Vi ska täta upp själva uterummets skarvar succesivt så får vi se om det blir ännu varmare. Just nu är det 8 grader varmare än ute. Jag återkommer vart efter som med lite hur det går och vad jag gör. Det är lite dyrt i drift just nu, ca 24:- per dygn. Peter

    SvaraRadera